معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز در گفتگوی اختصاصی با سازه خبر:* سیستم مدیریت و درآمد شهری نیازمند اصلاح است/ ایجاد تغییرات با هدف جلوگیری از فساد وتضییع حقوق مردم | پایگاه سازه خبر
شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۰ | Saturday, 8 May , 2021
شناسه خبر:39214    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۰۱
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز در گفتگوی اختصاصی با سازه خبر:
سیستم مدیریت و درآمد شهری نیازمند اصلاح است/ ایجاد تغییرات با هدف جلوگیری از فساد وتضییع حقوق مردم

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز میزبان خبرنگاران پایگاه «سازه خبر» نخستین و پربازدیدترین رسانه تخصصی صنعت راه و ساختمان شمالغرب کشور بود و به سوالات آنها در حوزه شهرسازی، معماری، مدیریت شهری، تغییرات ایجاد شده در شهرداری تبریز، نظام تهیه و اجرای طرح‌های توسعه شهری و… پاسخ داد.

به گزارش سازه خبر محمد عزتی در ابتدای گفتگوی اختصاصی خود به ” سازه خبر” با اشاره به وضعیت شهرسازی در شهرها و مشکلات موجود با تامل بر طرح‌های توسعه شهری گفت: بزرگ­ترین دغدغه شهرسازی کشور نحوه تامین منابع درآمد پایدار و استفاده از آن برای مدیریت شهری و اجرای طرح های توسعه شهری است.

وی با تاکید بر اینکه منابع درآمدی پایدار عنصر و حلقه مفقوده‌ای است که فقدان آن عملکرد مدیریت شهری را به شدت تحت تأثیر منفی قرار می­دهد، اظهار داشت: شهرداری تبریز بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان تخفیف از بابت پروانه‌های صادره در بافت­های شهری ناکارآمد هزینه نموده است که این مبلغ را از دولت طلبکار است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز با تاکید بر ارتباط مستقیم و تنگاتنگ حکمروایی خوب شهری و درآمد پایدار اظهار داشت: سیستم فعلی مدیریت و درآمد شهری، بعنوان اولین مشکل سیستم شهرسازی، نیاز به اصلاح دارد. اگر در آمد حاصل از پروژه‌های شهرسازی متعلق به شهر و شهرسازی باشند و هزینه های شهرداری از منابع پایدار تامین گردد، می‌توان به اجرای پروژه­های کیفی شهری بدون نیاز به بودجه دولتی اقدام کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: طرح‌های توسعه شهرهای کشور همچنان با الهام از الگوی سنتی تهیه و اجرا می‌شوند و شهر تبریز نیز که اولین طرح آن در سال ۱۳۴۹ تهیه شده است، از این قاعده مستثنی نیست.

عزتی با اشاره به ضرورت اصلاح نظام تهیه و اجرای طرح‌های توسعه شهری در کشور گفت: در جلسه اخیر با معاون وزیر راه و شهرسازی پیشنهادی ارائه شده است که جهت جلوگیری از اطاله روند تهیه و ابلاغ، مرجع نهایی تصویب طرح‌ها، مقامات محلی و استانی باشند. برای مثال طرحی که در سال ۸۱ فرایند تهیه آن شروع شده، نهایتاً در سال ۱۳۸۹ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسیده و در سال ۹۶ ابلاغ می‌شود، به عبارت دیگر فرآیند تهیه و تصویب یک دهه طول می­کشد.

وی با تاکید بر اینکه در واقع لازم نیست طرح‌های توسعه شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت جهت تصویب و ابلاغ به شورای عالی شهرسازی و معماری ارجاع داده شود، افزود: طرح های توسعه و تفصیلی شهرهای زیر صد هزار نفر جمعیت بهتر است که در استان بررسی و مورد تصویب نهایی قرار بگیرد چراکه زودتر اجرایی شده و به نتیجه می رسد و دبیرخانه شورای عالی فرصت بیشتری برای پرداخت به مسائل شهرهای بزرگ و کلانشهرها پیدا می­کند.

عزتی افزود: متخصصین شهرسازی فقط در تهران ساکن نیستند بلکه کارشناسان و مسئولین با سابقه و کارکشته بسیاری نیز در سایر شهرها همچون تبریز در رشته شهرسازی فعالیت می‌کنند که می­توانند در سریعتر به نتیجه رساندن طرح­ها نقش اساسی ایفا کنند.

 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز ضمن تاکید بر نیاز به تعریف چارچوب مناسب جهت تمرکززدایی از تهیه و ابلاغ طرح تفصیلی اظهار داشت: ما برای تبریز ۲۳ هزار هکتاری نیازمند به طرح تفصیلی مختص خود و با چشم­انداز کاربردی و اجرایی هستیم.

وی ادامه داد: در صورت حذف روند نگاه تیپ به طرح­های توسعه شهری، در طرح تبریز می‌توانیم با حذف پهنه­های بزرگ مقیاس و تبدیل آنها به طرح­های موضوعی و موضعی و تمرکز بر محدوده‌های مساله‌دار به نتایج بهتری دست یابیم.

دکترعزتی در بخش دیگری از گفتگوی اختصاصی خود با “سازه خبر” در خصوص موضوع بافت فرسوده نیز اظهار داشت: رسیدگی به موضوع بافت­های فرسوده و ناکارآمد در دستور کار شهرداری تبریز قرار دارد که برای رسیدگی به این مسئله سه شاخص ریزدانگی، ناپایداری و نفوذناپذیری که تعریف رسمی از بافت­های فرسوده و ناکارآمد است، در سرفصل برنامه‌ها قرار گرفته است.

وی برنامه دیگر شهرداری تبریز را ایجاد فضاهای گردشی و تفریحی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد عنوان کرد و به تبدیل چنین بافت‌هایی به فضاهایی زیست­پذیر با کیفیت محیطی مطلوب در مناطق ده گانه تبریز اشاره نمود و گفت: تبدیل گورستانی در منطقه ۱۰ تبریز به فضای سبزی با وسعت بیش از ۵/۳ هکتار نمونه بارز یکی از همین برنامه­هاست. رسالت شهرداری تبریز برای مناطقی از این دست، عموماً شامل مسیرگشایی­ها و ایجاد مناطق تفریحی و رفاهی برای شهروندان می­باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز در ادامه با اشاره به مسایل حمایت مالی برای اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری تصریح کرد: برای تعریض معابر، اصلاح هندسی، تأمین فضای سبز جدید، جمع­آوری و دفع آب‌های سطحی و آزادسازی اراضی در طرح­ها و برنامه­های بازآفرینی شهری پایدار، دولت رسالت تقبل ۷۰ درصد هزینه موضوع آیین­نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار  را در دستورکار خود قرار داده است که باتوجه به شرایط اقتصادی ناشی از بیماری کرونا فعلاً قادر به پرداخت آن نیست.

وی افزود: این نوع هزینه‌ها به نوعی سرمایه‌گذاری برای آسایش و آرامش مردم و جلوگیری از هزینه‌های آتی دولت در حوزه مدیریت بحران و تاب­آوری شهری است.

عزتی از اهتمام و تلاش حوزه معاونت شهرسازی و معماری برای مکانیزه کردن امورات در حوزه شهرسازی شهرداری تبریز طی سالهای اخیر نیز خبر داد و گفت: در حال حاضر دیگر شاهد انجام امورات حوزه شهرسازی شهرداری تبریز به صورت دستی نیستیم؛ تمامی اقدامات شهرسازی، الکترونیکی شده و به صورت اینترنتی انجام می­شود و روندها و رویه‌ها برای مردم نسبت به قبل بسیار تسهیل گردیده است.

وی تصریح کرد: اقدامات ارزنده­ای در زمینه هوشمندسازی خدمات شهرسازی از جمله «استقرار سیستم یکپارچه شهرسازی»، «آرشیو الکترونیکی بیش از ۱۳ میلون برگ از سوابق شهرسازی شهروندان»، «ایجاد بانک اطلاعاتی نقشه­ها و ضوابط مصوب بصورت یکپارچه و مکانیزه و بارگذاری آن در سیستم»، «محاسبات خودکار ضوابط شهرسازی و عوارض»، «راه اندازی سامانه آنلاین گزارشات مرحله­ ای مهندسین ناظر»، «ثبت و ارسال رای صادره در سیستم جهت استفاده شهروندان و ارسال پیامک رای صادره به مالک به صورت همزمان با جلسه کمیسیون ماده ۱۰۰»، «مشاهده و تصدیق مجوزهای صادره شهرسازی در سامانه خدمات شهروندان»، «شناسنامه فنی ساختمان­ها در زمان پیش­فروش»، «صدور پروانه سیستمی» و اخیراً «زیرسیستم املاک» انجام شده و این فرایند همچنان ادامه دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز  در پایان گفت:در طی سال­های اخیر نیروهایی که تحصیلات شهرسازی نداشتند، جای خود را به افراد متخصص داده‌اند ما امید واریم با ایجاد تغییرات گسترده، ان شاءالله امورات شهروندان تسریع شده و ضمن جلوگیری از فسادهای اداری احتمالی، حق کسی ضایع و پایمال نشود.

تهیه و تنظیم: سرویس مصاحبه سازه خبر

 

     ارسال به دیگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد.
کپی برداری و استفاده از منابع این پایگاه داده با ذکر منبع بلامانع می باشد.
پست الکترونیک: info@sazehpress.ir