عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگوی اختصاصی با سازه پرس( قسمت اول):* تبریز نیازمند رژیم فرهنگی است / انعقاد قرار داد پروژه اطلس با رقم بسیارناچیز/ معمار خوب کارآفرین است | نخستين پايگاه خبری صنعت راه و ساختمان شمالغرب کشور
شنبه, ۲ تیر , ۱۳۹۷ | Saturday, 23 June , 2018
شناسه خبر:9610    ۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگوی اختصاصی با سازه پرس( قسمت اول):
تبریز نیازمند رژیم فرهنگی است / انعقاد قرار داد پروژه اطلس با رقم بسیارناچیز/ معمار خوب کارآفرین است

دکتر جلال سالک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز از معماران برجسته و شهیر کشور و تبریز مهمان تحریریه پایگاه خبری سازه پرس بود و به سوالات خبرنگاران این پایگاه خبری پاسخ داد.

اشاره

جلال سالک زمانخانی در سال ۱۳۵۴ در تهران متولد شد. دوران مدرسه را در تبریز سپری کرد و در سال ۱۳۷۲ تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته معماری به صورت پیوسته در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز آغاز کرد. در سال ۱۳۷۹ از این دانشگاه فارغ التحصیل شد و با توجه به اینکه جزو دانشجویان ممتاز بود جذب دانشگاه آزاد اسلامی تبریز شده و در سال ۱۳۸۰ به عضویت هیئت علمی این دانشگاه درآمد.

در سال ۱۳۸۳ با اخذ پذیرش از دانشگاه تکنیک استانبول جهت تحصیل در رشته معماری با گرایش تکنولوژی ساخت در مقطع دکترا به ترکیه رفت حدودا ۵/۳ سال در استانبول در کنار تحصیل به فعالیت حرفه ای نیز پرداخت.وی اواخر سال ۱۳۸۶ به ایران بازگشت و از آن سال به صورت حرفه ای فعالیت خود را در تبریز آغاز کرد و در دانشگاه به تدریس نیز پرداخت که این روند تا به امروز ادامه دارد.

جلال سالک زمانخانی که مدرک دکترای خود را در سال ۱۳۸۸ از دانشگاه تکنیک استانبول دریافت کرده به مدت ۲ ساعت مهمان تحریریه پایگاه خبری سازه پرس بود. قسمت نخست گفتگو با دکتر جلال سالک به شرح زیر از نظر خوانندگان می گذرد:

 

انتخاب رشته معماری با شناخت کامل

جلال سالک در مورد اینکه چرا رشته معماری را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کرد گفت: پدرم مهندس عمران بود بواسطه فعالیت های حرفه ای وی منزل ما پر بود از راپید، خط کش تی، گونیا، کاغذ شطرنجی، مجلات مهندسی، میز نقشه کشی و…

همچنین علاقه  زیادی نیز به نقاشی داشتم و به صورت حرفه ای به آن می پرداختم این علاقه به حدی بود که حتی می خواستم به هنرستان معماری بروم که با مخالفتم پدرم مواجه شدم و ایشان بنده را به تحصیل در رشته ریاضی در دبیرستان هدایت کرد علاقه ام به معماری و نقشه کشی به حدی بود که در دوران دبیرستان پلان را ترسیم و با راپید به راحتی کار می کردم. از  سوی دیگر یکی از بستگانمان نیز که می دید علاقه زیادی به هنر دارم به شدت تشویقم کرد که رشته معماری را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کنم. کلیه این دلایل و عوامل باعث شده با علم و علاقه رشته معماری را انتخاب کنم

 

فرهنگ مهمترین دغدغه من است / مهاجرت از روستاها بر فرهنگ شهری تاثیر گذاشت

فرهنگ مهمترین دغدغه من بوده و است. جلال سالک در این خصوص اظهار داشت: ایران در طول تاریخ دارای فرهنگ بالا و به تبع آن معماری سطح بالایی بوده است که متاسفانه آن سطح بالای دانایی بعد از دوره قاجار دچار افول شد و در دوره پهلوی در کشورمان تشدید شد و کشور دچار بحران هویت در معماری شد. مهاجرت های افسار گسیخته از روستاها به شهرها باعث هرج و مرج  در شهر و شهرسازی گردید، البته این اتفاق در سایر کشورها نیز رخ داد که در آن کشورها با اتخاذ سیاست هایی به مقابله با آن بحران ها پرداختند ولی در کشور ما طرحی اندیشیده نشد و نتیجه این شده است که ما تا هم اکنون شاهد این انفصال فرهنگی هستیم.

وی تاکید کرد: بواقع ما جایگاه واهمیت فضای زیستی را در زندگی انسان گم کرده ایم و بازسازی آن نیازمند یک فرهنگ سازی غنی است که بخشی از آن باز می گردد به سیستم آموزشی، بخش دیگر آن به سیستم حاکمیتی و یک بخش دیگر آن به تخصصان.

 

تاسیس دانشکده معماری در سال ۱۳۷۲ نطقه عطفی بود

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در خصوص  نفش معماران در ارتقا فرهنگ عمومی جامعه اظهار داشت: در مقاله ای به این مطلب اشاره شده بود که یک معمار پیش از اینکه یک معمار شاخص و برجسته باشد باید یک کارفرمای برجسته و شاخص داشته باشد و به نظر من این سخن واقعا درست است که باز می گردد به همان بحث فرهنگ که ما چقدر حاضریم به لحاظ فرهنگی و شعور اجتماعی به این مرحله برسیم که به فکر انسانها بها داده و از آن حمایت کنیم که این مهم باید معنوی و مادی به صورت توامان انجام پذیرد.

سالک افزود: در طول این ۱۷، ۱۸ سال فعالیتم در زمینه معماری همواره به عنوان یک چالش به این می اندیشیدم که چگونه می توان مردم را آگاه کرد و فرهنگ را ارتقا داد. آنچه که من و امثال من توانسته ایم انجام دهیم این بوده که حداقل با استانداردها و کیفیت مناسب کاری ارائه کنیم و این فضاها را به مردم بشناسانیم و به نوعی به مردم بگوییم که زندگی کردن در یک فضای با کیفیت چقدر می تواند لذت بخش باشد و باید به آن بها داد.

وی تصریح کرد: البته این مسئله در حال حاضر بسیار جا افتاده است مثلا در دهه ۷۰ مهندسان عمران و نقشه کش های آتلیه ها،  در شهر ما کار طراحی انجام می دادند . یک نقشه کش هم نقشه معماری، هم سازه، هم برق و هم مکانیک  طراحی می کرد. یک سری پلانهای پروتوتیپ داشتند که در قالب قطعه های ۱۲،۱۰ و۸ متری جنوبی و شمالی با ایجاد تغییرات جزئی به صورت انبوه در سطح شهر اجرامی شد که در آنها کیفیت فضاها چندان جالب نبود اما خوشبختانه در این برهه روند سابق تغییر کرده ولی همچنان جا برای کار و فرهنگ سازی وجود دارد.

سالک اظهار داشت: در گذشته به ساختمان صرفا به چشم سرپناه نگاه می شد و به معماری و ریخت شناسی و تاثیر آن بر شهر و فضای شهری آن توجهی نمی شد. به جرات می توان گفت تاسیس دانشکده معماری در سال ۱۳۷۲ در دانشگاه آزاد اسلامی یک نقطه عطف بود و آرام آرام باعث بهبود معماری و شهرسازی این شهر شد که حال شاهد هستیم مردم ارزش فضاهای با کیفیت را می دانند و آن را طلب می کنند بواقع انتظارات مردم از فضا بالا رفته است و بر پایه آن فضای بهتری را طلب می کنند که این طلب کردن فضای خوب در گذشته وجود نداشت.

وی در خصوص دلایل کم توجهی مردم به فضاهای مطلوب و با کیفیت در برهه ای از تاریخ ایران گفت: در دوره ای از تاریخ، مهاجرتها از روستاها به شهرها با سرعت فزاینده ای صورت گرفت به جای اینکه شهر بتواند فرهنگ آنها را تغییر دهد آنها فرهنگ شهر را تغییر دادند و این مورد باعث ایجاد چالشهای بسیاری در فرهنگ شهر و شهر نشینی شد. البته این اتفاق در لندن، منچستر، هامبورگ، فرانکفورت و … نیز اتفاق افتاد آنها سریعا در قالب رژِیم های فشرده اجتماعی و فرهنگی این موارد را اصلاح کردند و مردم را به مشارکت بیشتر طلب کرده و با وضع قوانین و مقررات مردم را مجاب به همکاری نمودند که این مورد در مورد تبریز نیز باید اجرایی شود. متاسفانه در کشور ما این اتفاق نیفتاد، بنده در جلسه ای که چند هفته قبل با حضور شهردار محترم شهر تبریز برگزار شد مطرح کردم که شهرداری به تنهایی متولی این شهر نیست که به تنهایی تمامی امورات متعلق به شهر را انجام دهد و این دیدگاه صحیح نیست، شهرداری باید مردم را وارد کار کند چراکه مردم مالکان واقعی شهر هستند و شهرداری نهاد اداره کننده شهر است. باید این حس در مردم ایجاد شود که داخل خانه هایشان با بیرون خانه فرقی ندارد، اگر شهرداری بتواند اینگونه عمل کند بسیاری از مشکلات شهر به دست مردم به راحتی حل و فصل خواهد شد.

 

کیفیت آموزشی دانشگاهها پایین است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص کیفیت فضاهای آموزشی در دانشگاهها گفت: واقعیتی که در وضعیت آموزشی کشور طی ۱۵ سال اخیر وجود دارد این است که دانشگاهها به سمت افزایش کمیت رفته اند که این اتفاق ناخودآگاه باعث کاهش کیفیت  دانشگاهها شده است. متاسفانه امکانات دانشگاهها اعم از دولتی و غیر دولتی سالهاست ثابت مانده ولی تعداد دانشجوها به صورت افسار گسیخته افزایش پیدا کرده است. آنچه باید بر آن تاکید کرد این است که دانشجو شدن و فارغ التحصیل شدن صرفا کافی نیست.

باید فکری به حال ارتقا کیفیت و بار علمی دانشگاهها بشود. آموزش یک روند  و پروسه اصولی دارد برای تدریس در دانشگاه باید شاگردی کرد و در کنار اساتید دیگر دستیاری نمود تا بتوان تدریس را آموخت و با متدولوژی آموزش و بیان مطلب آشنا شد.

متاسفانه در سالهای اخیر علاوه بر اینکه امکانات آموزشی افزایش پیدا نکرده در مقطعی هم اساتید نه چندان حرفه ای که فقط دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا بودند وارد کار تدریس شدند و کیفیت دانشگاهها را پایین آوردند.

وی با اشاره به اینکه ورود به دانشگاه و انتخاب رشته باید آگاهانه باشد و این مسئله در رشته های هنر حساسیت بیشتری دارد تصریح کرد: ورود به رشته های هنر نیارمند آمادگی ذهنی، علاقه و پشتکار است که اگر اینطور نباشد نتیجه مطلوب نخواهد بود. خیلی روشن بگویم در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از فارغ التحصیلان رشته های معماری به دلیل همین عدم شناخت ۱۰ تا ۱۵ درصد سواد دارند.

 

 

 

 

کثرت فارغ التحصیلان معماری باعث افزایش کیفیت پروژه ها نشده

جلال سالک در خصوص کثرت تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته معماری اظهار داشت: رشته معماری و عمران جزو رشته های در آمدزا برای دانشگاهها تلقی می شوند در این سالها هر دانشگاهی که با مشکلات مالی مواجه می شد اقدام به تاسیس این رشته می نمود که نتیجه آن افزایش بی حد و مرز تعداد دانشجویان این رشته ها و در نهایت فارغ التحصیلان بیکار در جامعه شده است.  متاسفانه من گاها مهندسان معماری را در مشاغلی می بینم و ناراحت می شوم که چرا باید یک کارشناس یا کارشناس ارشد معماری در چنین مشاغلی فعالیت کند که متاسفانه دلیل آن ناچاری و عدم وجود توازن بین عرضه و تقاضا است. افرایش عرضه در مقابل تقاضا در رشته معماری باعث افول این رشته شده است و این اتفاق عاملی مهم در جهت ایجاد یک رقابت ناسالم در بازار کار شده که شاهد کاهش روز به روز کیفیت پروژه ها هستیم و پروژه های اجرایی می شوند که دارای اشتباهات زیادی هستند.

وی همچین در خصوص عدم وجود هماهنگی در عرضه و تقاضای رشته های دانشگاهی در کشور اظهار داشت: یکی از معضلات کشور ما در بخش آموزش این است که بین عرضه و تقاضا ی نیروی انسانی تعادل وجود ندارد یعنی دانشگاه ها جذب دانشجویان را متناسب با آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام نمی دهند. سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید اعلام نماید مثلا طی ۵ سال آینده کشور به چه فارغ التحصیلان و در چه رشته هایی نیازمند است که بر اساس آن دانشگاهها اقدام به جذب دانشجو نمایند. متاسفانه در حال حاضر هیچگونه ارتباطی بین دانشگاهها و سازمان مدیریت و برنامه ریزی وجود ندارد و دانشگاهها بر اساس شرایط و نیاز مالی خود اقدام به جذب دانشجو کرده و نوجهی به نیاز کشور ندارند.

در حالیکه در کشورهای توسعه یافته وضعیت اینگونه نیست و حتی در این کشورها متناسب با نیاز جامعه، رشته دانشگاهی،  تاسیس می کنند.

 

انعقاد قرار داد پروژه اطلس با رقم ناچیز / معمار خوب کارآفرین است

این استاد دانشگاه به دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته معماری این چنین توصیه کرد:  به کسانی که وارد این رشته شده اند نمی توانم بگویم به عقب برگردید  اما این را می گویم که همیشه برای کار خوب، فرد دارای پتانسیل بالا، با پشتکار و فعال در بدترین حالت هم در جامعه طلب وجود دارد، فردی که در پی موفقیت است باید همیشه جزو بهترین ها باشد و این مهم فقط و فقط با تلاش و ممارست و پشتکار خستگی ناپذیر حاصل می شود. یکی از بزرگترین پتانسیل هایی که معمار باید داشته باشد این است که بتواند برای خود کارآفرینی کند.

وی تاکید کرد: معماری یعنی خلاقیت و انسان خلاق همواره می تواند برای خود کار ایجاد کند. برای تحقق این امر، با حضور در مسابقات، جشنواره های دانشجویی و … می توان خود را به چالش کشید .مسابقات محل بسیار خوبی برای کسب تجربه  است و من همیشه به دانشجویانم توصیه می کنم که در مسابقات شرکت کنند در وهله اول نباید به فکر پول بود وقتی یک توانایی کسب گردد پول هم پس از آن خودش می آید.

معمارها باید پروژه هایی را طراحی کنند که حتما اجرا شوند. درصورتیکه این امر اتفاق بیافتد، شناخته خواهند شد و پس از آن پروژه های بعدی سرازیر می شود. من نیز دقیقا همین مسیر را طی کرده ام. به طور مثال طراحی پروژه اطلس را با یک رقم بسیار ناچیزی که قابل بیان نیست، قرارداد بستم . یک فرصت۴۴ هزار متر مربعی بود که کارفرما در آن سالها به من به عنوان یک معمار جوان داد تا خودم را اثبات کنم و من نیز درازای اجرای قطعی آن با رقمی بسیار پایین پروژه را طراحی کردم و نهایتا اطلس اجرا شد و پروژه بدی هم از آب در نیامد و پس ا ز اعتماد آن کارفرما، فازهای بعدی هم با قراردادهایی مناسب به من سپرده شد.

اما باید تاکید کنم در کشور ما معماری رشته ای نیست که بتوان با آن ثروتمند شد ولی اگر تلاش و پشتکار باشد می تواند به یک درآمد مناسب دست پیدا کرد و زندگی استانداردی داشت.

وی همچینین به دانش آموزانی که علاقمند به تحصیل در رشته معماری هستند توصیه کرد:  حتما پیش از آغاز تحصیل در این رشته اطلاعات لازم را کسب نمایند چراکه معماری یک رشته پر فراز و نشیب و سنگین است شاید ورود به این رشته در حال حاضر راحت باشد اما به دلیل کثرت تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان فعالیت در آن سخت است. همچنین باید بگویم که شاید فارغ التحصیلان زیادی در این رشته داشته باشیم اما معمار کم داریم. معمار کسی است که با معماری زندگی کند و از آن جدا نباشد، معمار واقعی کسی است که در طول شبانه روز فکر و ذکر و اندیشه اش درگیر معماری باشد. اگر واقعا کسی بخواهد معمار بشود هرگز نمی تواند از آن جدا بشود.

 

برای معماری بدون وقفه تلاش کرده ام

این عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص رمز موفقیت خود به عنوان یک معمار پرکار اظهار داشت: در این کار تلاش نقش مهمی ایفا می کند باید زمان گذاشت من واقعا برای رشته معماری تلاش کرده ام از سال ۱۳۷۳ تقریبا بدون وقفه فعالیت کرده ام در دوره دانشجویی در قالب گروه ها پروژه کار کردم در مسابقات مختلفی شرکت نمودم  با افراد مختلف ارتباط برقرار کردم. به جرات می توانم بگویم شاید روزانه ۱۲ ، ۱۳ ساعت و حتی بیشتر تلاش کرده ام که البته این تلاش ها را اکثر معماران هم دوره بنده نیز انجام داده اند.

وی اضافه کرد: برای رشته معماری تلاش می کردم چون از آن لذت می بردم پرکاری زمانی رخ می دهد که عشق و لذت به کار وجود داشته باشد و قطعا اگر انسان از انجام کاری لذت ببرد قطعا در آن موفق خواهد شد. البته بنده خیلی موفق نیستم اما در این رشته می توانم بگویم از متوسط به بالا قرار دارم و دلیل این مسئله هم این است که عاشق معماری هستم و معماری جزء لاینفک زندگی من شده است، من عاشق پروژه هایم هستم و همانند فرزندم به آنها عشق می ورزم وقتی پیشرفت یک پروژه را می بینم همانند بزرگ شدن فرزندم از آن لذت می برم و شاد می شوم.

 

(پایان قسمت اول)

…………………………

مصاحبه و تنظیم:

سید حسین هاشمی

لادن پرنور

     ارسال به دیگران

3 پاسخ به “عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگوی اختصاصی با سازه پرس( قسمت اول):* تبریز نیازمند رژیم فرهنگی است / انعقاد قرار داد پروژه اطلس با رقم بسیارناچیز/ معمار خوب کارآفرین است”

  1. مرتضی گفت:

    برج اطلس یکی از زیباترین ساختمانها در شهر تبریز. دست شما و اکیپ معماریتون درد نکنه آقای دکتر

  2. رنجبر گفت:

    قرار داد های شما با رقم ناچیز بازار کار خیلی از معمار ها رو در تبریز خراب کرده و انتظار کارفرماها را از مبلغ قرارداد پایین آورده … کار با جان و دل وقتی که کفاف هزینه های زندگی رو نکند در دراز مدت بیهوده جلوه میکند …. نگران وضعیت مالی معمار ها هم باشم و با هر رقمی حاضر به قرار داد بستن نباشیم….اهمیت دادن به همکاران خود یکی از نیازهای صنف معماران است

  3. حسام گفت:

    همیشه به قطار در حال حرکت سنگ می زنن. دکتر سالک جزو بهترین معمارهای تبریز هستن. از مصاحبتون لذت بردم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد.
کپی برداری و استفاده از منابع این پایگاه داده با ذکر منبع بلامانع می باشد.
پست الکترونیک: info@sazehpress.ir