میزگرد تخصصی بررسی دلایل “آلودگی هوای تبریز” در دفتر سازه پرس برگزار شد* وسائط نقلیه متهم ردیف اول پرونده آلودگی هوای تبریز! | نخستين پايگاه خبری صنعت راه و ساختمان شمالغرب کشور
دوشنبه, ۲ مهر , ۱۳۹۷ | Monday, 24 September , 2018
شناسه خبر:9054    ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
میزگرد تخصصی بررسی دلایل “آلودگی هوای تبریز” در دفتر سازه پرس برگزار شد
وسائط نقلیه متهم ردیف اول پرونده آلودگی هوای تبریز!

میزگرد تخصصی بررسی دلایل “آلودگی هوای تبریز”  و راهکارهای خروج از این بحران در دفتر پایگاه خبری سازه پرس برگزار شد.

 

اشاره:

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت بیش از۹۲٪ مردم جهان هوایی را تنفس می‌کنند که میزان آلودگی آن بیشتر از حد مجاز است.

آلودگی هوا بیش از هر آلودگی دیگری (دو سوم موارد مرگ ناشی از انوع آلودگی) جان انسان‌ها را گرفته ومسئول مرگ زودهنگام حدود ۷ میلیون نفر در سراسر جهان است.

آلودگی هوا و رسیدن آن به سطوح بحرانی پدیده ای نگران کننده است که سلامت شهروندان را به خطر می اندازد. به همین علت جامعه جهانی در تلاش برای مبارزه با این پدیده از طریق اجرای راهکارهای بلندمدت و مقابله در موقعیت های فوق العاده است.

طی ماههای گذشته کلانشهر تبریز با افزایش سطح آلودگی هوا و پدیده مه دود مواجه شده است بطوریکه  لقب آلوده ترین شهر کشور به خود اختصاص داد و ۹ روز آلوده را به صورت پیوسته پشت سر گذاشت.

پس از این روزهای آلوده مسئولان شهر هریک به اظهار نظرهایی در خصوص دلایل آلودگی هوای تبریز پرداختند.

در ابتدا حمید قاسمی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی طی اظهار نظری گفت: ۷۴ درصد آلودگی هوای تبریز مربوط به تردد خودروها در سطح شهر است و ۲۱ درصد از سوی صنایع و ۵ درصد از منبع تجارى و مسکونى است.

و سپس ایرج شهین باهر شهردار تبریز نیز در اظهار نظر دیگری گفت: بیشترین آلایندگی مربوط به پالایشگاه و پتروشیمی تبریز است و با اشاره به تاثیر فعالیت پالایشگاه و پتروشیمی تبریز در آلودگی هوا، از عدم آلاینده معرفی شدن این صنایع توسط سازمان محیط زیست انتقاد کرد!

از سوی دیگر محمد باقر بهشتی عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در جلسه  شورا گفت: بر اساس ارزیابی‌های تخصصی ، ۷۰درصد آلودگی هوا مربوط به بحران دریاچه ارومیه است.

این پدیده بحرانی که شهر اولین ها را درگیر خود کرده و همچنین اظهار نظر های ضد و نقیض در خصوص دلایل آلودگی هوای تبریز پایگاه خبری سازه پرس را بر آن داشت تا با برگزاری نشستی تخصصی با حضور کارشناسانی از بخش های محیط زیست، صنعت حمل و نقل و راهنمایی و رانندگی موضوع آلودگی هوا و راهکارهای پیشگیری از آن و سهم هریک از بخش ها در تشدید و کاهش این بحران را مورد بحث، بررسی و تبادل نظر قرار دهد.

در این میزگرد تخصصی که به مدت سه ساعت در دفتر پایگاه خبری سازه پرس برگزار شد سرهنگ مهدی پورپیغمبر رئیس سابق راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی، شاهین رحیم اوغلی رئیس اداره پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی  و پیمان اسدی مسئول تحقیقات فنی شرکت واحد اتوبوس رانی تبریز و حومه به گفتگو و اظهار نظر پرداختند.

 

تبعات آلودگی گریبانگیر همه!

 

در ابتدای این میزگرد تخصصی سرهنگ مهدی پورپیغمبر رئیس سابق راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی در خصوص اظهار نظرهای صورت گرفته در مورد دلایل آلودگی هوای تبریز اظهار گفت: اظهار نظرهایی که در خصوص دلایل آلودگی هوای تبریز صورت می گیرد قطعا کارشناسی شده است و بر اساس آمار بوده و دیمی نمی باشد اما در مجموع باید گفت دلیل اصلی آلودگی هوای تبریز استفاده از سوخت های فسیلی می باشد.

وی تصریح کرد:اینکه گفته می شود ۷۰ درصد خودرو ها آلاینده هستند باید بررسی شود که آیا فرسودگی خودروها عامل آلایندگی است یا سوخت نامناسب عامل اصلی است؟ بواقع باید دلایل آلایندگی ۹۰۰ هزار تا یک میلیون خورویی که در استان تردد می کنند مورد بررسی و اعلام نتیجه قرار بگیرد و در این میان وظایف سازمانها و ارگانها در خصوص این مورد و کاهش الایندگی مشخص شود. باید تدبیر کارخانه های تولید کننده  و وارد کننده خودرو مشخص گردد و دستگاههای نظارتی اعلام کنند که چه وظایفی داشته و چه اقداماتی در این خصوص انجام داده اند.

رئیس سابق راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی تاکید کرد: سازمان استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و راهنمایی و رانندگی باید اعلام کنند که در راستای کاهش آلودگی هوا چه وظایفی دارند و روی هم رفته برای کاهش آلودگی هوا تبریز چه کرده اند که همچنان شاهد آلودگی فزاینده در هوای تبریز هستیم!؟

وی گفت: در خصوص آلودگی هوای تبریز آنچه که بیان آن واجب و ضروری است این است که مسئولان طی سالهای اخیر آنطور که باید دست به اجرای طرح هایی در راستای کنترل و کاهش آلودگی هوا نزده اند  و این باعث شده همه ساله مخصوصا در فصول پاییز و زمستان شاهد تشدید آلودگی هوای تبریز باشیم. نحوه شهرسازی و کنترل ترافیک در کلانشهر تبریز نیز دلیل دیگری در افزایش آلودگی هوای این کلانشهر می باشد. افزایش تعداد خیابانهای یک طرفه باعث شده تا ترافیک در سطح شهر روان نباشد، زمان سفرهای دورن شهری افزایش پیدا کند، توقف در تقاطع ها بیشتر شود و در نهایت میزان مصرف سوخت افزایش پیدا کند.

سرهنگ پور پیغمبر با بیان اینکه باید به شهر و مشکلات آن زیربنایی نگاه کرد افزود: این مهم چیزی است  که تا به حال وجود نداشته، باید زیرساختها را تقویت و اصلاح نمود اما محدودیت ایجاد نکرد.

وی ادامه داد: بواقع برای حل مشکلات و معضلات موجود در سیستم حمل و نقل مدیران ارشد استان و نمایندگان مجلس بایستی همت کرده و بایک نگاه تخصصی به موضوع در راستای حل این مشکلات با تدوین و تصویب قوانین اقدام نمایند. مسئولان باید بدانند که موضوع آلودگی هوای تبریز چیزی نیست که بتوان از کنار آن سرسری و ساده گذشت و این بحرانی است که همه ما را درگیر خود خواهد کرد و همه حتی مسئولین و خانواده شان  نیز به اندازه شهروندان به یک اندازه درگیر آن خواهند شد و گریبان همه را خواهد گرفت و فقیر و غنی ندارد پس باید فکری اساسی در این زمینه صورت بگیرد.

 

آیا فقط اتوبوسرانی آلاینده است؟!

پیمان اسدی مسئول تحقیقات فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه نیز در این میزگرد تخصصی گفت: در آمارها اعلام شده است که ۷۴ درصد دلایل آلودگی هوای تبریز مربوط به حمل و نقل می شود که بهتر است بگوییم مربوط به سوخت های فسیلی استفاده شده در بخش حمل و نقل است.

وی افزود:  سوالی که که همیشه برای ما نیز وجود داشته این است که سهم اتوبوس رانی از این آلایندگی چقدر است؟

اسدی در ادامه اظهار داشت: ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی تبریز ۷۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که هرسال با بروز آلودگی هوا به عنوان متهم اول مطرح می شود که ما نیز همواره در این راستا پاسخگو بوده ایم که بواقع اینطور نیست. نکته ای که در این میان وجود دارد این است که نباید سهم تمامی خودروهای آلاینده دیزلی در سطح شهر را در سبد شرکت اتوبوس رانی قرار دهیم چرا که فقط ۷۰۰ دستگاه متعلق به اتوبوس رانی است و مابقی نیز آزادانه تردد می کنند که ربطی به اتوبوس رانی ندارند.

وی تاکید کرد: میانگین عمر ناوگان اتوبوس رانی تبریز ۴٫۵ الی ۵ سال است که نیمی از آنها یورو ۳ و یورو ۴ بوده وبسیار پیشرفته هستند و نیم دیگر نیز از نوع یورو ۲ بوده که تقریبا دودزا می باشند که حدودا تعداد آنها ۱۵۰ الی ۲۰۰ دستگاه می باشد که در حال حاضر تلاش هایی برای حل دودزایی آن تعداد اتوبوس در حال انجام است.

مسئول تحقیقات فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه اظهار داشت: روزانه ۳۵ الی ۴۰ هزار لیتر گازوئیل یورو ۴ توسط اتوبوس های شرکت واحد اتوبوس رانی تبریز مصرف میشود که بسیار منحصر به فرد بوده که گوگرد آن زیر ۱۰۰ppm است.براساس قراردادهای منعقد شده مقرر شده ۴۵۰ دستگاه اتوبوس گازسوز با تامین منابع مالی وارد چرخه حمل و نقل عمومی تبریز شود که باید توسط وزارت کشور ابلاغ شود که متاسفانه تا این لحظه این امر محقق نشده است. همچنین شهرداری تبریز متعهد شده ۱۵۰ اتوبوس دیزلی یورو ۵ از سال ۹۷ وارد چرخه کند که با تحقق این امر ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دودزا از چرحه به طور کامل خارج خواهد شد.

اسدی همچنین گفت: برای اولین بار در سطح کشور در تبریز اتوبوس های برقی وارد چرخه حمل و نقل عمومی شهر خواهند که در فاز اول در مسیر بازار تا میدان فهمیده تردد خواهند کرد که برای اجرای این طرح زیرساختها آماده شده و واردات ۲۰ دستگاه اتوبوس در حال انجام است که در صورت موفقیت طرح ناوگان برقی اتوبوس رانی تبریز نیز گسترش داده خواهد شد.

وی در پایان بخش اول سخنان خود به طرح یک سوال پرداخت و گفت: اما در این بخش یک سوال دارم که آیا با حل مشکلات دودزایی اتوبوس های شرکت واحد تبریز معضل و بحران آلودگی هوا این کلانشهر حل خواهد شد؟؟

 

خودروها آلاینده اند/ مسئولان بدون اطلاع نظر ندهند!

شاهین رحیم اوغلی رئیس اداره پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی دیگر کارشناس حاضر در این میزگرد تخصصی بود که سخنان خود را با مطالب زیر آغاز کرد:

بحث سهم درصد آلاینده ها در آلودگی هوای تبریز مطرح است که یک بحث کاملا  علمی و تخصصی است که ورود به آن و اظهار نظر در خصوص آن ساده نیست. آمار و نظراتی که در این خصوص توسط سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می شود بر اساس گزارش هایی است که توسط ۹ ایستگاه اندازه گیری آلودیگ هوا در سطح استان به ثبت رسیده اند صورت گرفته است که ایستگاهها با توجه به جانمایی های که دارند هریک گزارش های مستند ارائه می کنند که بر اساس گزارش همین ایستگاهها قطعا می توان گفت منشا آلودگی هوای تبریز که در ۵ روز به اوج خود رسید خودروها هستند و دریاچه ارومیه هیچ نقشی در این زمینه نداشته و از سوی دیگر صنایع نیز عامل اصلی نبوده اند.بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته ۷۴درصد الودگی هوای تبریز ناشی از حمل و نقل بوده و مابقی نیز ناشی از منابع ساکن است.

وی افزود:۲۰ درصد خوروهایی که در تبریز تردد می کنند فرسوده هستند و ۶۰ درصد تاکسی ها و اتوبوسها ی این شهر در سن فرسودگی قرار دارند.

رحیم اوغلی در خصوص اظهار نظرها در خصوص دلایل آلودگی هوای تبریز نیز گفت:آنچه که جناب آقای شهین باهر شهردار تبریز مطرح کرده اند که دلیل آلودگی هوای تبریز صنایع، علی الخصوص پتروشیمی و پالایشگاه هستند درست نیست چراکه واقعا با چشم نمی توان سنجش کرد و مسائل را دید و میزان آلودگی را بیان کرد. در بحث آلودگی پارامترهای بسیاری دخیل هستند مثلا باید به بحث زیرساختها  و شهرسازی اشاره کرد، بواقع ساخت و سازها در کلانشهر تبریز باعث ایجاد تغییرات اقلیمی شده است کاسه ای بودن شهر تبریز باعث شده تا وزش بادهای دائمی که پیشتر شاهد آن بودیم در این شهر متوقف شود و آلودگی تشدید پیدا کند.

رئیس اداره پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی  اظهار داشت: هرگز گفته نمی شود که تمامی مشکلات آلودگی هوای تبریز مربوط به اتوبوسرانی است یک سری عوامل مختلف در آلودگی هوای تبریز دخیل است که یک سهم مربوط به اتوبوس رانی است که به کم و زیاد بودن آن کاری نداریم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بنزین و گازوئیل یورو۴ در تبریز توزیع می شودکه یک قدم مثبت رو به جلو است بر اساس آمار به دست آمده از ایستگاه های سنجش غلظت سالانه  ذرات کمتر از ۲٫۵ میکرون است که نسبت به سال گذشته یک پله کاهش یافته است و این نیز یک قدم رو به رشد است.

بواقع جبهه گرفتن در مقوله آلودگی هوا مشکلی را حل نخواهد کردسازمان حفاظت محیط زیست سهم هر بخش را در آلودگی هوا اعلام می کند که سهم شرکت واحد اتوبوس رانی در کلانشهر تبریز ۱۵ درصد است که بیشترین اکسید های های گوگرد سهم اتوبوس رانی است که تولید می شود.

رحیم اوغلی ادامه داد: در مورد اتوبوس های شرکت واحد نکته ای که وجود دارد این است که ۴۰۰ دستگاه اتوبوس واگذار شده به بخش خصوصی دارای موتور یورو ۲ هستند و استفاده از گازوئیل یورو ۴ در این اتوبوس ها هیچ تاثیری در کاهش آلودگی هوا نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: هدف از بیان این موارد تخریب نیست بلکه هدف این است که بر اساس مصوبات و وظایف،  نوسازی ناوگان هر طور شده انجام شود. باید از ظرفیت های و اعتبارات موجود در این راستا استفاده شود به طور مثال می توان از ظرفیت منطقه آزاد ارس و خودورهای ارس پلاک در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز استفاده شود تا حداقل سهم ناوگان حمل و نقل عمومی در آلودگی هوای تبریز کاهش و به صفر برسد.

وی اضافه کرد: واقعیتی که وجود دارد این است که اگر قضیه توزیع سوخت یورو ۴و ممنوع کردن استفاده از مازوت نبود به جرات می توان گفت بحران آلودگی هوا تبریز به طور حتم به ۵ روز اخیر و ۱۱ روز سال گذشته ختم نمی شود و ما قطعا از وضعیت ناسالم عبور کرده و به وضعیت خطرناک می رسیدیم.

رئیس اداره پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی همچنین در مورد بحث های مطرح شده در باره آلایندگی صنایع غرب تبریز اظهار داشت:  در خصوص پالایشگاه، نیروگاه حرارتی و پتروشیمی تبریز نیز باید بگویم که این سه صنعت بسیار حساس و بزرگ با آلاینده های بسیار در غرب شهر تبریز قرار دارند،  نیروگاه حرارتی که بیش از یک سال است از مازوت استفاده نکرده و گاز کاملا جایگزین گردیده است. در پالایشگاه و پتروشیمی تبریز نیز سوخت گاز جایگزین مازوت شده است و وضعیت آلایندگی این واحد ها به صورت آنلاین در حال بررسی و کنترل است. روی هم رفته آلودگی که این سه صنعت بزرگ  تولید می کنند تحت کنترل بوده و استاندار می باشد. البته باید گفت این واحد ها آلایندگی مقطعی و فرایندی هم دارند که برای آن نیز پروژه هایی تعریف شده تا آنها نیز برطرف گردند.

 

هزینه ها کجا رفته است؟!

پس از آنکه در دور اول کارشناسان حاضر به بیان نظرات خود پرداختند در دور دوم سرهنگ مهدی پورپیغمبر رئیس سابق راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی در خصوص امکان استفاده از ظرفیت خودروهای ارس پلاک برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز اظهار داشت: قوانین در مناطق آزاد جهت ترغیب مرزنشینان و سرمایه گزارن تدوین و اجرا شده بطور مثال اتومبیل هایی که با تعرفه خاص در مناطق آزاد وارد شده و مورد استفاده قرار می گیرد صرفا باید طبق قانون در همان منطقه تردد نمایند و چون در منطقه آزاد ارس فعلا فرودگاهی وجود ندارد مجوز تردد تا مرکز استان یعنی تبریز صادر شده و به نظر می رسد اگر فرودگاه جلفا افتتاح شود مجوز تردد خودروهای ارس پلاک به تبریز دستخوش تغییراتی گردد که آنهم توسط پلیس صورت نمی گیرد ، پلیس صرفا وظیفه اجرای قانون را بر عهده دارد این نمایندگان مجلس ومسئولان هستند که باید وارد عمل شده و برای استفاده از ظرفیت مناطق آزاد قوانین را تغییر یا بهبود دهند.

وی در ادامه همچنین به ضرورت روان شدن ترافیک در سطح شهر تاکید کرد و گفت: اگر در شهر جریان ترافیکی روان نداشته باشیم مشکلات حل نمی شود، دلیل  مسئله هم این است که حمل و نقل جامع وجود ندارد مردم به راحتی امکان دسترسی به حمل و نقل عمومی ندارند و از سوی دیگر صرفه اقتصادی استفاده از حمل و نقل عمومی در مقایسه با خوردوهای شخصی چندان قابل توجه نیست این یک حقیقت است که وقت و هزینه مردم در استفاده از حمل و نقل عمومی هدر می رود که باید فکری به حال آن کرد.

سرهنگ پورپیغمبر افزود: بواقع باید بررسی شود اعتباراتی که سازمانها در خصوص تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی صرف کرده اند چگونه هزینه شده که تا به حال برای کاهش آلودگی هوا و ترغیب نمودن مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در مسافرتهای شهری اتفاق قابل توجهی رخ نداده است. مسئولان باید برای حل مشکلات دیدگاه مقطعی و کوتاه مدت نداشته باشند باید با داشتن دیدگاه بلند مدت به برنامه ریزی بپردازند تا بتوانند مشکلات را حل و فصل نمایند.

 

سهم اتوبوس رانی ۱۵ درصد نیست!

پیمان اسدی در این بخش با بیان اینکه بنده احساس می کنم این ۱۵درصد سهم اتوبوس رانی از آلودگی هوای تبریز تماما به این بخش مرتبط نیست و مربوط به کل خوردوهای دیزلی می باشد گفت:

اتوبوس رانی تبریز روزانه ۸۰۰ تا یک میلیون مسافر را در سطح تبریز جابجا می کند در سطح این شهر روانه ۳ میلیون سفر درون شهری انجام می شود یعنی سهم اتوبوس رانی از این جابجایی حدودا ۳۰ درصد است، یعنی اتوبوس رانی به فرض درست بودن سهم از آمار آلایندگی، ۱۵درصد هوا را آلودگی می کند۳۰درصد مسافران را جابجا می نماید که از نظر ما باز هم قابل قبول است. اما باید تاکید کنم که هیچ یک از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس فعال این شرکت در سطح تبریز فرسوده نیست حتی آن ۴۰۰ دستگاهی که به بخش خصوصی واگذارشده نیز دائما تحت نظارت و پایش مستمر قرار دارند.

 

سهم اتوبوس رانی هر چقدر هست به صفر برسانیدش!

شاهین رحیم اوغلی در پاسخ به پیمان اسدی در خصوص سهم اتوبوسرانی تبریز از آلودگی هوای تبریز اظهار داشت: سهم ۱۵درصدی از آلودگی هوای تبریز که اعلام شده مختص اتوبوس های شرکت واحد اتوبوس رانی این کلانشهر است نه کل خودرو های دیزلی اما اصلا نگوییم ۱۵ درصد بگوییم ۵ درصد ولی ای کاش برای حل و به صفر رساندن همین ۵ درصد تلاش شود. حرف ما این است که باید دست به دست هم بدهیم و مشکل و بحران پیش آمده را حل کنیم صرفا حرف نزنیم و به دنبال مقصر نباشیم  اینکه بدون اطلاع و داشتن آگاهی های لازم بگوییم دریاچه ارومیه عامل اصلی آلودگی هوای تبریز است و یا اینکه صنایع، تبریز را آلوده می کنند باری از روی دوش بحران آلودگی هوای تبریز برداشته نخواهد شد.

وی تاکید کرد: باید به فکر اجرای طرح های کارشناسی و اساسی بود به طور مثال اجرای طرح LEZ که از ابتدای آذر امسال در تبریز به اجرا در آمد و یا اینکه طرح زوج و فرد خودروها در روزهای آلوده اجرایی شده در کاهش میزان آلودگی هوای تبریز نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری ایفا کردند. نباید نسبت به اجرای این چنین طرح ها واکنش نشان داد.

 

 

برنامه کوتاه مدت جواب نمی دهد!

سرهنگ پورپیغمبر در بخش پایانی این میزگرد در خصوص راهکارهای خروج از بحران اظهار داشت:  برای حل آلودگی هوای تبریز در کوتاه مدت نمی توان کار خاصی کرد چون زیر ساختها  در این خصوص وجود ندارد در ابتدا باید همت کرده و زیرساختها را تقویت نمود، باید به نحوه شهرسازی و اجرای پروژه ها دقت کرد، صرفا بازگشایی معابر، یک طرفه کردن خیابانها و افرایش تقاطع ها مشکلات را حل که نمی کند هیچ بلکه زمان مسافرتهای درون شهری را افزایش داده ومیزان مصرف سوخت را بالا می برد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه آلودگی هوای تبریز در این سالها به حالت بحرانی رسیده باید با برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت با استفاده از نظر کارشناسان و دیگر کشورها در راستای حل آن اقدام نمود و در کنار آن با تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی در میان مردم نیز فرهنگ سازی کرد تا از خودروهای شخصی خود کمتر استفاده کنند تا بدین صورت آلودگی هوا کاهش پیدا کند.در غیر این صورت نباید با اجرای پروژه های مقطعی امیدورا به حل دائمی این بحران باشیم.

 

حمل و نقل عمومی باید تقویت شود

پیمان اسدی مسئول تحقیقات فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز در بخش پایانی این میزگرد تخصصی گفت: باید به این نکته توجه کنیم که باز کردن معابر، ایجاد پارکینگ، باعث کاهش مشکلات زیست محیطی و کاهش سوخت نمی شود بلکه باعث روان شدن ترافیک و تشویق مردم به سفرهای بیشتر می گردد.راهکاری که در شهر های بزرگ دنیا اتخاذ کرده اند این است که حمل و نقل عمومی را همچون اتوبوس رانی، ون ها، BRT, LRT با کیفیت بالا تقویت کرده و از سوی دیگر هزینه ها را برای خود روهای شخصی افزایش داده اند با اینکار تمایل مردم به استفاده ار خودروهای شخصی کاهش یافته و مخاطبان حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کرده اند.

وی تاکید کرد: آنچه که بیان آن ضروری بوده این است که توسعه شهر به صورت خودرو محور دیگر جواب نمی دهد باید سهم خوردوهای شخصی کاهش پیدا کرده و سهم حمل و نقل عمومی در توسعه شهرها افزایش داده شود. از سوی دیگر بایداز تمرکز امکانات در سطح شهر اجتاب کرده و در نقاط مختلف شهر امکانات شهری گسترش پیدا کند تا با این کار میزان سفرهای دورن شهری نیز کاهش پیدا کند.

 

همه باید دست به کار شوند

شاهین رحیم اوغلی رئیس اداره پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در این میزگرد سخنان خود را بدین صورت جمع بندی کرد و گفت: طرح ها و برنامه های متعددی برای کاهش آلودگی هوای تبریز اجرا شده است که تاثیر گذار بوده ولی کافی نبوده اند در بحث زیرساختها ما همچنان مشکل داریم ، در روانی ترافیک مشکل داریم که در بحث آلودگی هوای تبریزنقش اساسی دارند.در مقوله کنترل و کاهش آلودگی هوای تبریز نیازمند فرهنگ سازی هستیم و این مسئله ایست که باید تمام ارگانها توجه ویژه ای به آن داشته باشند.در پایان باید بگویم با توجه به کاهش بارشها به احتمال فراوان در سال آینده دریاچه ارومیه نیز نقش اساسی در سهم آلودگی هوای تبریز ایفا کند که باید از حالا فکری به حال آن کرد.

 

 

سازه پرس:

میزگرد تخصصی بررسی دلایل ” آلودگی هوای تبریز ” و راهکارهای خروج از این بحران  با حضور کارشناسان امر در دفتر پایگاه خبری سازه پرس برگزار شد.

کارشناسان حاضر به صورت مستند و با ارائه آمار و اطلاعات لازم به بیان دیدگاهها و مواضع سازمان متبوع خود پرداختند. برایند میزگرد فوق این بود که دلیل اصلی آلودگی هوای تبریز وسائط نقلیه عمومی و خصوصی می باشند که بالا بودن تردد خودروهای شخصی، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، سوخت نامناسب از مهمترین عوامل آلایندگی خودورها هستند.

در این میزگرد تخصصی  مواردی مورد بررسی قرار گرفت ولی آنچه که بیان آن ضروری بوده این است که به طور حتم برخی دلایل آلایندگی هم مورد بحث قرار نگرفت و احتمال این وجود دارد که برخی ارگانها و سازمانها و کارشناسان نیز نظراتی در این خصوص داشته باشند که پایگاه خبری سازه پرس اعلام می دارد آمادگی دارد تا این اظهار نظر ها را نیز منتشر نماید.

 

 

تهیه و تنظیم:

هیئت تحریریه پایگاه خبری سازه پرس

 

     ارسال به دیگران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد.
کپی برداری و استفاده از منابع این پایگاه داده با ذکر منبع بلامانع می باشد.
پست الکترونیک: info@sazehpress.ir