گزارش/ بعد از ۱۶ سال* راه آهن ارومیه – مراغه آماده بهره برداری شد/اتمام مراحل ریل گذاری | نخستين پايگاه خبری صنعت راه و ساختمان شمالغرب کشور
دوشنبه, ۲ مهر , ۱۳۹۷ | Monday, 24 September , 2018
شناسه خبر:5704    ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
گزارش/ بعد از ۱۶ سال
راه آهن ارومیه – مراغه آماده بهره برداری شد/اتمام مراحل ریل گذاری

بعد از ۱۶ سال تأخیر راه آهن ارومیه – مراغه تا سه هفته آینده با اتمام مراحل ریل گذاری، ایستگاه ارومیه آماده بهره برداری می‌شود.

به گزارش سازه پرس، عملیات اجرایی راه آهن ارومیه – مراغه از سال ۸۰ به طول ۱۸۵ کیلومتردر پنج قطعه آغاز شده و روند اجرای آن هنوز به پایان نرسیده و ۱۶ سال است مردم منطقه منتظر شنیدن صدای سوت قطار هستند.

نکته قابل تأمل این طرح ملی تأخیر طولانی روند اجرای آن نیست بلکه وعده‌های متعدد و بی نتیجه‌ای است که از رئیس جمهوری گرفته تا کوچکترین مقام محلی مبنی بر اتمام آن داده‌اند و هر بار مردم را سردرگم اتمام این زیرساخت اساسی و مهم کرده‌اند.

آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به شمار می‌رود شاهراهی که متاسفانه در بخش زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل محروم از شبکه ریلی است.

حمل‌ونقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات، امنیت و راحتی آن برای مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن در این منطقه است، ولی مردم این دیار سال‌ها است از این نعمت محروم‌اند.

موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به طوری که جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا و به‌ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد اما متاسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل به‌ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی کمتر است.

تاکنون وعده های مقامات کشوری، استانی و محلی در خصوص اتمام این طرح مهم و ملی محقق نشده و در وعده ای جدید اعلام می شود این طرح آبان ماه به اتمام می رسد. حال باید منتظر ماند و دید به این حرف ها جامه عمل پوشانده می شود یا نه و مردم ارومیه بعد از نزدیک دو دهه صدای سوت قطار را خواهند شنید یا نه؟

آبان ماه سوت قطار در ارومیه شنیده می‌شود

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت راه آهن ارومیه – مراغه  گفت: در حال حاضر عملیات ریل گذاری ایستگاه ارومیه با شتاب قابل توجهی در حال اجراست و تا آبان ماه این طرح ملی به اتمام رسیده و آماده بهره برداری می‌شود.

تقی کهوریان با بیان اینکه مشکلات اعتباری، معارض ملکی و روند کند تخصیص اعتبارات به همراه مشکلات پیمانکاری در سالهای گذشته موجب تأخیر در روند اتمام این طرح شد اظهارداشت: اتصال مرکز استان به شبکه ریلی دردولت یازدهم بصورت جدی در دستور کار قرار گرفت و با تلاشهای مجموعه مدیران استانی و ملی بخش عمده‌ای پروژه انجام شد.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه از مسیر ایستگاه نقده تا ارومیه ۵۰ کیلومتر ریل گذاری به اتمام رسیده است افزود: از محل ایستگاه ارومیه نیز بطول ۲۰ کیلومتر بصورت دستی ریل گذاری انجام شده است.

کهوریان افزود: همچنین ساختمان اصلی ایستگاه ارومیه با بیش از ۹۳ درصد در حال اجراست و از مراحل زیرسازی و ریل گذاری نیز کمتر از چهار کیلومترمانده است که تمام نیروی کاربرای مرحله استحکام بخشی ریل گذاری های دستی و برای تکمیل نواقصات و آماده سازی مسیر متمرکز شده است.

وی در خصوص زیرساخت‌های ارتباطی استان با توجه به هم مرزی با سه کشور خارجی گفت: راه آهن مراغه به ارومیه، باقی مانده کریدور غرب کشور و تکمیل آن تا ایواوغلی، آزاده راه ارومیه به تبریز از جمله طرحهای استان است که با تسریع در روند اجرایی آن تلاش می‌شود زیرساخت‌های ارتباطی استان گسترش و توسعه یابد.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی یاد آور شد: پروژه راه آهن ارومیه به تبریز از دیگر طرح‌های است که سرمایه گذار طرح آماده احداث این پروژه است و با توجه به حمایت های دولت از این طرح با بهره برداری از آن تحرک بزرگی را در بخش‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی استان را شاهد خواهیم شد.

اداره کل راه آهن در آذربایجان غربی ایجاد می‌شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص آخرین وضعیت راه آهن ارومیه – مراغه  گفت: مراحل ریل‌گذاری راه‌آهن ارومیه-مراغه به پایان رسیده و قطار پس از ۱۶ سال در پاییز امسال به ارومیه می‌رسد.

هادی بهادری با بیان اینکه این طرح تا سه هفته آینده آماده بهره برداری می‌شود اظهارداشت: هم اکنون تنظیمات ریل از لحاظ اندازه انجام گرفته و تا سه هفته دیگر به پایان می‌رسد و هیچ مانعی برای افتتاح رسمی آن وجود نخواهد داشت.

نماینده مردم اورمیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایجاد اداره کل راه‌آهن آذربایجان‌غربی در دست پیگیری است گفت: این در حالی است که وجود برخی موانع در وزارت راه و شهرسازی مانع از ایجاد آن می‌شود.

وی بیان کرد: هم اکنون اداره کل راه‌آهن در هشت منطقه کشور وجود داشته و با توجه به وجود مشکلاتی، دولت درصدد است در آذربایجان‌غربی به جای اداره کل، پایانه وجود داشته باشد.

بهادری با بیان اینکه اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومانی که سال گذشته به این پروژه تزریق شد باعث تسریع عملیات شد عنوان کرد: قبل از آن هر سال معمولاً ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان به این پروژهٔ مهم داده می‌شد که سال قبل با پیگیری‌های مداوم و مستمر این پروژه را نیز در اولویت قرار گرفت و با اختصاص این مبلغ به این طرح، تقریباً نفس پروژه باز شد.

وی در خصوص کسب برخی مجوزهای لازم برای استفاده از قطار سریع السیر ارومیه – تبریز خبر داد و افزود: به زودی مطالعات آن شروع خواهد شد و به دنبال آن با اجرا و بهره برداری از آن، مسیر ارومیه به تبریز در ۴۵ دقیقه قابل طی خواهد بود.

راه آهن ارومیه – مراغه در ایستگاه پایانی به سر می‌برد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در خصوص اتمام این طرح ملی گفت: بعد از سالها راه آهن ارومیه – مراغه در ایستگاه پایانی به سر می‌برد و مراحل ریل گذاری آن روبه اتمام است.

ابراهیم مبارک قدم در آخرین جلسه شورای حمل و نقل استان طی هفته جاری با بیان اینکه بخش کمی از ریل گذاری راه آهن مراغه به ارومیه باقی مانده است، افزود: پروژه راه آهن مراغه به ارومیه در مراحل پایانی اجرا است و هم‌اکنون ریل گذاری از دو سمت به صورت دستی و مکانیزه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ایستگاه راه آهن ارومیه بیش از ۹۰ درصد پیشرفت اجرایی برخوردار است گفت: تلاش می‌کنیم بهره برداری کامل از پروژه راه آهن مراغه – ارومیه و برقرای حمل و نقل ریلی در مرکز آذربایجان غربی بزودی محقق شود.

مبارک قدم با اشاره به اتصال پنج مرکز استان تا پایان امسال به شبکه ریلی کشور اظهارداشت: پروژه احداث راه آهن مراغه- ارومیه به طول ۱۸۲ کیلومتر از جمله پروژه‌هاست که در حال حاضر کمتر از ۱۲ کیلومتر عملیات ریل گذاری آن باقی مانده است.

استان آذربایجان غربی با داشتن ۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک و همسایه بودن با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق نیازمند راه آهن، آزادراه، بزرگراه است، که بتواند روابط بین المللی و بازرگانی و جذب توریسم را افزایش دهد ولی متاسفانه این ظرفیت بالقوه با مشکلاتی نظیر کمبود بودجه و اعتبارات دست و پنجه نرم می‌کند.

سکینه اسمی

     ارسال به دیگران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد.
کپی برداری و استفاده از منابع این پایگاه داده با ذکر منبع بلامانع می باشد.
پست الکترونیک: info@sazehpress.ir