گزارش ” سازه خبر” از بازدید تخصصی از پروژه مقبره الشعرا تبریز* مقبره الشعرا تبریز هویت و حقیقتی مظلوم! / بهسازی مقبره ثقه الاسلام بسیار مهم و حساس است | پایگاه سازه خبر
شنبه, ۱۲ آذر , ۱۴۰۱ | Saturday, 3 December , 2022
شناسه خبر:54611    ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
گزارش ” سازه خبر” از بازدید تخصصی از پروژه مقبره الشعرا تبریز
مقبره الشعرا تبریز هویت و حقیقتی مظلوم! / بهسازی مقبره ثقه الاسلام بسیار مهم و حساس است

پروژه بازسازی، بهسازی و توسعه مقبره الشعرا تبریز، به عنوان یکی از مهم ترین، حساس ترین و در عین حال، با ارزش ترین پروژه های در دست اجرا در کلانشهر تبریز است که به نتیجه رسیدن آن مورد مطالبه جدی عموم شهروندان است و اکثر مردم استان به جد در پی تکمیل و اتمام هرچه سریعتر این پروژه هستند.

به گزارش سازه خبر، مطالبه جدی و مستمر مردم تبریز در خصوص مقبره الشعرا و انتشار خبر بهسازی مقبره شهید ثقه الاسلام و اتمام آن تا دی ماه ۱۴۰۱ یک وظیفه سنگین بر دوش ” سازه خبر” به عنوان یک رسانه تخصصی گذاشت تا با پیگیری و بررسی علل تأخیر، چگونگی روند بازسازی و جزئیات دیگر، به همراه متخصصین و صاحب نظران این حوزه، در پروژه مذکور حاضر شویم.

به همین منظور، طی بازدیدی با حضور دکتر احد نژاد ابراهیمی، معمار ، پژوهشگر و رئیس دانشکده معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز، مهندس احد روحی، معمار، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، مهندس سید حسین هاشمی، معمار و مدیر مسئول پایگاه “سازه خبر” و دکتر سید کمال هاشمی، معمار، پژوهشگر و مدرس دانشگاه از نزدیک شاهد روند بازسازی و توسعه مقبره الشعرا و مقبره ثقه الاسلام بودیم.

 

 

رئیس دانشکده معماری هنر اسلامی تبریز در این بازدید با بیان اینکه باید در مرمت و بازسازی ابنیه ها و مراکز تاریخی، بیشترین حساسیت، دقت و تخصص را به کار ببریم اظهار داشت: ارزش و اهمیت این مکانها، همین تاریخی بودن و داشتن معماری منحصر بفرد است که اگر ما این معماری را تغییر دهیم، هویت و اعتبار آن را از بین می بریم  بنابراین بایستی بدون کوچک ترین تغییر و دستکاری، این پروژه ها را به اتمام برسانیم.

دکتر احد نژاد ابراهیمی با انتقاد از رفتار و عدم تصمیم گیری مناسب برخی از متولیان و مسئولین استانی در رابطه با مراکز تاریخی استان گفت : متأسفانه، عده ای از مسئولین، خواسته یا ناخواسته، با نظرات و تصمیمات غیر کارشناسی خود، به هویت و تاریخ استان لطمه می زنند و این کار باعث شده است تا آذربایجان شرقی که خود معدن تاریخ و مراکز باستانی است، از بسیاری از استانهای کشور، عقب بماند.

 

 

وی در ادامه با بیان اینکه در بازسازی و توسعه مجموعه مقبره الشعرا و بهسازی مقبره شهید ثقه الاسلام ، حتما باید به عنوان یک مجموعه به هم پیوسته عمل کنیم گفت: در این مجموعه شخصیت های علمی، فرهنگی و هنری، مبارزین سیاسی و مشروطه خواه، شخصیت های دینی و مذهبی و … مدفون هستند که باید در ساخت و سازها و نمادسازی ها، به همه این جریان‌ها توجه شود نه اینکه صرفا یک بخش و حوزه را پررنگ کنیم.

پژوهشگر برجسته استان، تک روی ها و عدم وجود مدیریت واحد را از دیگر موانع توسعه مراکز تاریخی و باستانی استان دانست و گفت : اگر مدیریت واحد و تقسیم وظایف صورت نگیرد، نتیجه مطلوب و دلخواهی به دست نخواهد آمد و از طرفی، هزینه های زیادی هم بدون نتیجه، تلف خواهد شد.

 

در ادامه این بازدید مهندس احد روحی نژاد پژوهشگر و مدرس دانشگاه مقبره الشعرا را هویت و حقیقتی مظلوم دانست و گفت: از سالیان گذشته مقبره الشعرای تبریزگرفتار تنگ نظری ها و دخالت های افراد غیر متخصص ، عدم مدیریت واحد ، عدم مشاوره با متخصصین و … شده است که این امر باعث شده تاکنون روند بهسازی آن ادامه داشته باشد و به نتیجه نرسد.

مهندس روحی در ادامه به مقبره الشعرای تبریز به عنوان یکی ازنگین های قابل افتخار و ارزشمند این شهر اشاره میکند ومی افزاید: وجب به وجب خاک مقبره الشعرا ارزشمند وقابل احترام است چهارصد شاعر نامی دوران همچون قطران تبریزی ، همام تبریزی، خاقانی شروانی، نظامی گنجوی،ا سدی طوسی، بیلقانی ، فاریابی و…. شهریار شاعرشیرین سخن ونامی شهرمان تبریز، در آن آرمیده اند.این مکان که در قدیم با نامهائی چون گورستان شعرا و حظیره الشعرا ازآن یادشده و بزرگانی ازجمله شهید ثقه الاسلام ، قائم مقام فراهانی ، ملاباشی ، بابا مزید و….درآن مدفون هستند گنجینه ای بی نظیر است که درهیچ جای جهان مانند ندارد ویادگاری گرانبها از گذشتگان در تاریخ تبریز می باشد وبراساس نوشته ها ازسمت شمال تا منبع و ازسمت غرب تا ایستگاه گرو وسعت داشته است، و در حال حاضرتنها یک دهم ازوسعت آن به اندازه یک هکتار باقی مانده و قابل رویت است.

 

این استاد دانشگاه هنراسلامی تبریز، حال و روز کنونی مقبره الشعرای تبریز را مساعد و مناسب ارزش آن ندانسته ودلیل این مسئله را بی تدبیری متولیان گذشته آن عنوان کرده و میگوید: ازسال۱۳۶۱ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان متولی اصلی مقبره الشعرا بوده که به لحاظ عدم استطاعت مالی، حرفه ای ، علمی و فنی نتوانسته آنچنان که باید و شاید بر این مکان بس ارزشمند مدیریت شایسته نماید و در اواخر زمامداری اداره ارشاد اسلامی براین مکان شاهد تخریب مقبره تاجرباشی و ملاباشی، و همکف مقبره قائم مقام فراهانی هستیم که با اندک تاملی درماکت طرح بهسازی محیط و احداث المان مقبره الشعرا درقبل ازانقلاب، هرسه مقبره فوق محفوظ هستند و تنها مجموعه سید حمزه بصورت نامناسب ملاحظه میشود.

 

وی افزود:  درسال ۱۳۷۰که اینجانب درشهرداری تبریزمسئولیتی داشتم، بازنگری وطراحی مجموعه فرهنگی مقبره الشعرای تبریز را بعنوان پایان نامه ارشدخود انتخاب و عهده داربودم، چنانچه در طرحها و ماکت تهیه شده توسط اینجانب ملاحظه میشود، بنده هم مقبره سالم و موجود تاجرباشی(مشتمل برحدود ۲۵ قبر) را حفظ نموده و هم محل ساختمان ملاباشی را که همکف آن تخریب شده بود وزیر زمین وپی های آن هنوز پابرجا بود و در عکسها ملاحظه میشود را بدون هیچ ساخت و سازی و فقط بعنوان فضای آزاد و سبز که بشود روزی آنرا احیا وبازسازی کرد حفظ نموده ام وطرح خود را طی جلسات متعددی به تائید ادارات شهرداری ، مسکن وشهرسازی ، میراث فرهنگی ، ارشاد اسلامی ونماینده ای از موقوفات قائم مقام فراهانی و بمنظور پرهیز از اشتباهات شخصی رسانده ام تا مبادا نقصان اطلاعات بنده لطمه ای به این مکان ارزشمند وارد سازد ، شهرداری تبریزدرآن ایام بعنوان همکاری وکمک به اداره ارشاد عهده دارمحوطه سازی این مجموعه ، مطابق طرح بنده وبا نظارت اینجانب اقداماتی شایسته بصورت اجرائی انجام داد. اما در سالهای اواخر تولیت اداره ارشاد برمجموعه مقبره الشعرا، طرحهائی یکجانبه و باعجله وب دست افراد کم تجربه و مغرور، ساختمانهائی بتنی بانام میان افزای وبقول مردم مرموز درسمت جنوبی یادمان مقبره الشعرا سر برافراشتند ومیرفتند که مختصرامکان رویت یادمان از حاشیه جنوبی راکه باقی بود ، مسدود سازند ، اما بحول قوه الهی وباهمراهی تنی چند از مسئولان دلسوز درمعاونت عمرانی شهرداری ، اینجانب توانستم این ساختمانهای مرموز رامشتمل برآمفی تئاتر، کتابخانه ،وگالری راکه ارتفاع قابل توجی هم داشتند  تاحد ۷۰ درصد تخریب وتعدیل نمایم وامکان دیده شدن یادمان را از حد جنوب بر مجموعه باز گردانم  که تصاویر زیر گویای این مکتوب است.

 

وی ادامه میدهد: درطرح پایاننامه اینجانب بانام مجموعه فرهنگی مقبره الشعرای تبریز همه عناصر وفضاهای مورد نیاز چنین مجموعه هایی اعم از آمفی تئاتر، کتابخانه ، موزه،  گالریها و…با اصول توجه هنری وفنی وبا اندیشه سلسله مراتب دسترسی ( هفت شهر عشق را عطار گشت ) بطوریکه این عناصر بادر نظر گرفتن اقلیم آذربایجان واصول طراحی مجموعه های مقابر وفرهنگی وبا بهره گیری از تجارب تاریخی که هیچ ممانعت ومزاحمتی برروابط بصری عناصر ویادمان نداشت طراحی وتهیه شده بود که درتصویر ملاحظه میشود.

مهندس روحی تاکید کرد: شهرداری تبریز تا به امروز اقدامات در خور توجه وهزینه کلانی جهت بهسازی وساماندهی این مجموعه متحمل شده است ، اما طولانی بودن زمان بهسازی وساماندهی آن،  ارزش اقدام قابل تقدیر را درخود حل مینماید، زیبا وشایسته خواهد بود هرچه در زمان کوتاهتر،  باتکمیل و اتمام ساماندهی قسمتهای مانده و با اجرای طرحی که مجددا بجای مکان حذف شده آمفی تئاتر(از ساختمانهای مرموز) در سمت جنوبی یادمان  با پله های دسترسی و ابنمای دروسط  تهیه شده را باتوجه به آثارتاریخی نمایان محیطی ، امکان بازدید توام با آرامش وآسایش را برای مردم وگردشگران فراهم سازد.

این استاد دانشگاه در ادامه به موضوع بازسازی مقبره ثقه الاسلام نیز اشاره کرده و گفت : در پروژه بازسازی مقبره ثقه الاسلام که با تاکید نمایندگان مجلس، در حال انجام است، باید به نقش مشروطه خواهان بیشتر توجه شود و یک سازه صرفا مذهبی نباشد چرا که این شخص در کنار شخصیت مذهبی، دارای یک شخصیت ملی، مبارز و مشروطه خواه بوده است.

 

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر تاریخ، با بیان اینکه در بحث مراکز باستانی و تاریخی باید مالکیت و مدیریت آن مجموعه ها مشخص شود گفت : چند مدیریتی و عدم وجود یک متولی واحد، باعث سردرگمی و عدم مسئولیت پذیری شده است و هیچ کس مسئول پاسخگویی به کم کاری ها و مشکلات نیست.

وی افزود: در پروژه مذکور هم باید متولی و مجری اصلی مشخص شود تا بعد از اتمام پروژه، مشکلی در زمینه بهره برداری و مدیریت، پیش نیاید.

گزارش : رضا مهردوست

عکس: پریسا منفرد

     ارسال به دیگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد.
کپی برداری و استفاده از منابع این پایگاه داده با ذکر منبع بلامانع می باشد.
پست الکترونیک: info@sazehpress.ir