عضو شورای اسلامی شهر تبریز در گفتگوی اختصاصی با “سازه خبر” :* بدمسکنی پاشنه آشیل هوشیار است! / طلائیه،محمل رانت خواری در تبریز! / برداشت سخیف از بازآفرینی شهری / شهردار وقت پاسخگو باشد! | پایگاه سازه خبر
شنبه, ۱۲ آذر , ۱۴۰۱ | Saturday, 3 December , 2022
شناسه خبر:52378    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
عضو شورای اسلامی شهر تبریز در گفتگوی اختصاصی با “سازه خبر” :
بدمسکنی پاشنه آشیل هوشیار است! / طلائیه،محمل رانت خواری در تبریز! / برداشت سخیف از بازآفرینی شهری / شهردار وقت پاسخگو باشد!

“فریدون بابایی اقدم” رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز و عضو این شورا  ” میهمان ” سازه خبر”  رسانه‌ی توسعه و آبادانی، نخستین و پر بازدیدترین رسانه‌ی حوزه شهری،راه و ساختمان شمالغرب کشور بود و در جریان روند فعالیت‌های این رسانه‌ی دیجیتالی تخصصی قرار گرفت و به سوالات خبرنگاران ” سازه خبر” پاسخ داد.

به گزارش سازه خبر، فریدون بابایی اقدم در ابتدای گفتگوی اختصاصی خود با ” سازه خبر” در خصوص دستاوردهای حضور سه دوره ای وی در شورای اسلامی شهر تبریز اظهار داشت:تلقی من این است که خواسته ها از اعضای شورای اسلامی باید متناسب با توانایی ها و اختیارات آنها باشد عضوشورا بودن مسئولیت سنگینی بوده و مستلزم  داشتن اشراف و آگاهی اعضا از ابعاد مختلف مدیریت شهری از انتخاب شهردار تابررسی و تصویب لوایح است نقدی که در حال حاضر برشوراهای شهر ایران وارد بوده اینست که بیشتر شوراها صرفا  شهردار  انتخاب می کنند و پس از آن اثرگذاری چندانی ندارند که این درست نیست شوراها باید به صورت کامل و دقیق ناظر بر عملکرد شهردار باشند کار شورا ذاتا یک کار جمعی وبه نوعی تابع خرد جمعی است به نوعی میشود گفت شورا پارلمان محلی است.کمیسیونهای تخصصی شوراها مجاری مشخصی دارند همه اینها عملکرد جمعی هستند اما در کنار اینها و وظائف۳۴گانه عملکرد فردی اعضای شورای شهر هم مهم و اثرگذار می باشد. عضوشورای شهرباید از مشکلات و مسائل شهری شناخت داشته و راه حل ارائه نماید .توان فردی و اطلاعات تخصصی داشته باشد تا بتواند به شورا سمت و سو بدهد.

وی تصریح کرد: بنده از سال ۱۳۹۲ عضو شورای اسلامی شهر تبریز هستم و همواره تلاش کرده ام اثرگذار باشم و ارتباط مستمرم را با مردم حفظ نموده و همواره تلاش کرده ام منافع مردم در اولویت قرار گیرد واقعا حیف و نادرست است اگر کسی اهمیت نمایندگی  مردم در مدیریت شهری وشرح وظائفش را نداند و وارد شورا شود که اگر اینطور باشد در حق مردم اجحاف و جفا کرده است.تعهد و تخصص لازم و ملزوم هم هستند .

مشروعیت شورا در پی اعتماد اجتماعی

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز در پاسح به این سوال که شورای اسلامی در تبریز در ادوار مختلف تا چه اندازه توانسته به اهداف خود برسد؟ گفت:در پاسخ به این سوال باید هردوره را جدا گانه بررسی کرد. شورا که از دوره اول در سال ۷۸ شروع شده  تاکنون که دوره ششم بوده روند تکاملی داشته است. البته آزمون خطاهایی هم داشتیم.  موضوعاتی که در دوره اول مهم بوده الان رفع شده و برعکس. اما خود قوانین شورا ایراداتی داشت که ناگزیر بودیم با این قوانین موجود پیش رفته و عمل نماییم به مرور زمان فرصت شد که  تجربیات را مرور و نقاط قوت وضعف شورا را ارزیابی کرده و قوانین را اصلاح نماییم. بطور کلی مشروعیت شورا در پی اعتماد اجتماعی است و عملکرد نا بجای شورای شهر منجر به آسیب دیدگی این  سرمایه اجتماعی خواهد شد.

 

بدمسکنی چالش اول تبریز

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریزدر خصوص مسائل و مشکلات این شهر بر اساس اولویت نیز اینگونه اظهار داشت:چالشها و مشکلات تبریزاز زوایای مختلف قابل بررسی است بعنوان کسی که در حوزه آموزش و پژوهش نیز فعالیت دارم مهمترین مشکل تبریز را کمبود مسکن می دانم باید بگونه ای عمل می شد که حدود ۴۲۰ هزار خانوار تبریزی دارای حداقل مسکن بودند که این اتفاق رخ نداده است در کنار کمبود مسکن بحث کیفیت مسکن هم وجود دارد و پدیده ایی بنام بد مسکنی چالش اول شهروندان است که دراین مورد مصداق هم دارم۲۳هزار هکتار وسعت شهر تبریز است  که حدود ۱۴هزار هکتار بافت پر شهری است قسمت اعظم آن تراکم کمتری دارند و جمعیت  درآن مستقر نیست مثل پارکها، پادگانها،فرودگانها و… از این۱۴ هزار هکتار بالغ بر۶ هزار هکتار بافت مسئله دار شهری است که در پنج محور قابل شناسایی می باشد تحت عنوان بافت فرسوده ،سنتی، ناکارآمد،مناطق حاشیه نشینی، مناطقی که سبقه روستایی دارند و در شهر ادغام شده اند. پهنه های ناسازگاربا کاربردهای ناهمگون درکنار یکدیگر ومحورهای تاریخی که نیازمنداصلاح هستند. در محورهای تاریخی بالغ بر۷۰۰ هکتار بافت تاریخی داریم. اینها نیازمند باز آفرینی به معنای واقعی هستند که باید با جدیت در خصوص آنها عمل کرد. در مقام مقایسه حمل و نقل عمومی هم چالش هست اما از لحاظ جمعیتی بافت فرسوده به لحاظ خطر جانی شهروندان در اولویت قرار دارد وهمانطور که شاهد هستید هراز چند گاهی شاهد تلفات انسانی بعلت وقوع حوادث در این بافتها به دلیل فرسودگی بنا هستیم به جرات می توانم بگویم زیر پوست شهرتبریز وضعیت به مراتب بغرنج تر هست.

ادامه فعالیت رنجبر به نفع شهر نبود

فریدون بابایی اقدم در ادامه در پاسخ به این سوال که یکی از دلایل برکناری عباس رنجبر شهردار پیشین تبریز در دوران استیضاح وی عدم تعامل با شورا مطرح می شد، در حال حاضر نحوه تعامل یعقوب هوشیار شهردار کنونی با شورا چگونه است؟ اینگونه توضیح داد: آقای رنجبر با هفت رای شهردار و  با ۹ رای برکنار شد باید ببینیم دلایل هرکدام از رای دهند گان و استیضاح کنندگان چه بود. فکر میکنم با کمی تامل در این باره تفاوتهایی مشخص میشود برای خود من تعامل به این معنی نیست که شهردار باید در هر امری حتما گوش به فرمان اعضای شورای شهر باشد شخصا معتقدم آقای رنجبر بسیار پاکدست و سلیم النفس بود . اما قبل از رای دادن به ایشان دو دغدغه عمده ای که داشتم یعنی بد مسکنی و بافت فرسوده را با ایشان مطرح کردم انتظار داشتم که در این خصوص اقدامات عاجل صورت گیرد البته یک لایحه نیز تحت عنوان “قرارگاه حاشیه نشینی”  از جانب شهردار وقت به شورا ارسال شد اما متاسفانه لایحه در حد و وزنی نبود که بتواند این چالش بزرگ را حل کند .

وی افزود: دربحث ارتباط با شورا نیز بنده به نوبه خود از آقای رنجبر خواستم که هفته ای یکبار در حوزه هایی که برای شهر و اعضای شورای شهر دغدغه وجود دارد جلسه تشکیل داده  و همفکری داشته باشیم که اجرایی نشد علاوه بر اینها در زمینه مسیرگشایی ها وپروژه های عمرانی هم که جزو مطالبات اصلی مردم بود شاهد اتفاقات خاصی نبودیم و در کل معتقدم با توجه به این موارد شاید ادامه فعالیت ایشان دیگر به نفع شهر نبود.ارتباط اقای هوشیار نیز در حال حاضر با شورا خوب است و در حال حاضر در تلاش است تا امورات شهر پیش برود و مسائل و مشکلات حل شود.

حاشیه نشینی و بدمسکنی پاشنه آشیل هوشیار!

عضو شورای اسلامی شهر تبریز نظر خود را در مورد عملکرد و انتصابات یعقوب هوشیار اینطور بیان کرد:انتصابات بخشی از عملکرد نیست فکر میکنم بایدعملکرد حوزه های مختلف شهرداری را بررسی وبه جمع بندی برسیم .در این مدت کوتاه حضور آقای هوشیار به عنوان شهردار تبریز، فعالیتهای ملموسی انجام شده است با اجرای طرح نگهداشت شهری برای خدمات رسانی تا عمق محلات تبریز نفوذ صورت گرفت.درحوضه ورزشی و فرهنگی واقعا عزم جدی مشاهده می شود. درکل مهم نیست که چه کسی از طرف ایشان منصوب میشود ولی عملکردی که بنام شهردار ثبت میشود برایم مهم است. همچنان مسائل و مشکلات شهر را به اطلاع شهردار می رسانم و مجدانه پیگیر هستم مثلا اخیرا موضوع شیرآبه های زباله های شهر را که وارد آبهای زراعی می شوند را تذکر دادم مستمر پیگیر حل آن بر اساس زمان بندی ارائه شده از جانب شهردار هستم چراکه در شهر برخی موضوعات جنبه فوتی فوریتی دارند و پای سلامتی مردم در میان است که در این باره هرگز کوتاه نخواهم آمد.

وی افزود: همان نقدهایی که در دوران آقای رنجبر درمورد حاشیه نشینی و بدمسکنی مطرح می کردم را همچنان به آقای هوشیار نیز مطرح می کنم که  اگر پاشنه آشیلی برای ایشان باشد از این محل خواهد بود به جرات می گویم فرصت آزمون و خطا نداریم نباید سرمایه اجتماعی که اعتماد مردم هست آسیب ببیند.

جلوگیری از توسعه بیشتر حاشیه نشینی

فریدون بابایی اقدم به عنوان تنها عضو متخصص شورای اسلامی شهر تبریز در زمینه برنامه ریزی شهری در مورد راهکارهای حل معضل حاشیه نشینی و بافت فرسوده تبریز گفت: روی هم رفته در بافت حاشیه نشین و فرسوده تبریز مسائل و مشکلات بسیاری از جمله  بحث ریز دانگی مصالح و قطعات و نفوذ ناپذیری معابر و بافت ناپایدار مباحث توپوگرافی، رانش، شیب و نزدیکی به خط گسل وجود دارد که برای حل آنها باید تجمیع قطعات و اصلاح هندسی معابر صورت گیرد و  در کنار اینها سیاستهای ساخت مسکن و ارائه تسهیلات بانکی نیز انجام شود. در بحث حاشیه نشینی مشکلات زیاد است به هر حال باید ساکنان این مناطق را بعنوان شهروند به رسمیت بشناسیم فارغ از اینکه در مکانشان تصرف عدوانی صورت گرفته و سند دارند یا نه.قدم دوم موضوع تثبیت ساخت وسازاست یعنی جلوی توسعه بیشتر حاشیه نشینی باید گرفته شود. این روندی است که درکل دنیا اجرا میشود و ما هم ناگذیر از اجرای آن هستیم . خیلی امیدوار بودم که اجرای طرح نهضت ملی مسکن دولت در بافت فرسوده انجام شود که متاسفانه به نظر می رسد اینطور نخواهد شد.

ایجاد بخش باسمنج، تصمیمی سیاسی و عجولانه!

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز در مورد آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص ایجاد بخش باسمنج و الحاق بخشی از خاوران به آن گفت:  تیر ماه سال قبل هیئت دولت بنا به درخواست فرمانداری تبریز واستانداری آذربایجان شرقی، بخش باسمنج را تشکیل دادند. پس ازآن خیلی ها تازه متوجه شدند که مثلا فازدوخاوران هم بلاتکلیف مانده!  سپس مشخص شد که شهرداری تبریز ۱۰۰۰متر زمین به مردم داده وطی قراردادی متعهد شد زمین مسکونی در اختیار آنها بگذارد ولی زمین زراعی تحویل داده است.ما از روزاول واکنش نشان دادیم واعلام کردیم که ایجاد بخش باسمنج و الحاق خاوران غیرقانونی است و مغایرت اساسی با ماده دوقانون تعاریف محدوده وحریم شهرها دارد. میشود گفت یک طرح خام و ناپخته بود که بخش بزرگی از حریم شهر تبریز بالغ بر ۲۰هزار هکتار خیلی راحت با یک تصمیم سیاسی آسیب میدید نه تنها محدوده باسمنج ،بلکه جنگل کاریهای منطقه آرپا دره سی، شهرجدید شهریارکه سالهاست شرکت خانه سازی سپاه آنجا فعالیت دارد نیزبا این تصمیم آسیب میدید. بواقع تصمیم عجولانه ایی بود که بسیاری از نهادها نیز با این تصمیم مخالف هستند.

وی افزود: چند روز پیش در جلسه مشترک شورای تبریز وباسمنج تصمیمی دوسربرد گرفتیم که هم به سود تبریز است و هم به سودباسمنج.تمام تلاشمان این هست که قبل از جلسه هیئت دولت که این هفته در تبریز با حضور ریاست محترم جمهوری برگزار خواهد شد موافقت دو نهاد شورای شهرتبریز و باسمنج را فراهم کرده و طی کمیته مشترک کاری خواسته ها بررسی  شود و سپس تلاش کنیم  موضوع ایجاد بخش باسمنج و الحاق بخشی از خاوران به آن توسط دولت منتفی شده و باسمنج نیز به تبریز ملحق گردد که در با تحقق این امر  شهرداری تبریز نیز متعهد میشود چند برابر بودجه جاری فعلی باسمنج را به بعداز الحاق برای باسمنج در نظر بگیرد.

طلائیه،محمل رانت خواری در تبریز!

فریدون بابایی اقدم که یکی از منتقدان اساسی شهرک طلایئه و حاشیه های پیش آمده در خصوص آن است در مورد شهرک طلائیه و تذکری که به شهردار تبریز در این مورد داده است اظهار داشت:در سفر سوم آقای احمدی نژاد به تبریز مصوبه ای با عنوان ۱۳۲ هکتار اراضی شهرک طلاییه (محوطه ای پشت کرکج) تصویب و قرار شد در دو محل میدان چایی تحت عنوان آب دار کردن مهرانه رود و توسعه روستایی هزینه شود.
وی ادامه داد: بعد از آن همواره پیگیر این موضوع بوده ایم، در آن زمان این اراضی را به سازمان همیاری شهرداری داده بودند تا از این کانال مسیر را طی کند.
بابائی اقدم تاکید کرد: عملا در دوران ۸ ساله آقای روحانی اتفاق خاصی از این جهت نیفتاد، قرار بود از حدود ۵۰ هکتاری که داخل طرح جامع تفصیلی تبریز و دیگر قسمت ها که خارج از طرح باشد، یک منبع بزرگ برای شهر تبریز با مصوبه قانونی است.
عضو شورای شهر تبریز گفت: در شورای دور پنجم نامه ای از سوی استانداری مبنی بر در اختیار قراردادن زمینی برای تامین اجتماعی جهت ساخت بیمارستان آمد که در آن زمان بنده اصرار کردم در اختیار گذاشتن زمینی برای تامین اجتماعی به عهده دولت است و این را باید دولت به عهده بگیرد اما اگر شهرداری زمین را در اختیار تامین اجتماعی می‌گذارد نیاز است دولت به شهرداری بابت این اقدام معوض بدهد، پیشنهاد بنده آن بود که ما به ازای آن زمین از طلاییه بدهند که خوشبختانه ستاد باز آفرینی استان این موضوع را تصویب کرد، و قرار شد ۱۳ هکتار از اراضی طلاییه مخصوص ساخت مسکن شود که بخشی از حاشیه نشینی را در آنجا جابجا کنیم.
وی خاطرنشان کرد: از آن زمان تاکنون چندین سال می‌گذرد و شفاف سازی نشده است که سازمان همیاری های شهرداری در راستای اجرایی شدن این مصوبه چه کار هایی را انجام داده است، آیا قدمی برای این مصوبه برداشته شده؟ تفکیک یا فروش آن به چه صورتی شده است؟ آیا فروش بصورت مزایده بوده یا بدون انجام مزایده فروش شده است؛ همه این موارد تا این لحظه برای شورای شهر و شهرداری نامعلوم است.
وی افزود: طلاییه بیش از ۳ سال است که در حال آماده سازی و واگذاری آن به ادارات و نهاد ها مطرح است این در حالی است که مدیریت شهری از همه این موارد بی خبر است، علی رغم اینکه در شورای ششم بار ها به این مورد تذکر داده ایم و خواسته ایم تا در این زمینه گزارش بدهند تا ببینیم در آنجا چه شده، چه متراژ از آنجا به فروش رفته و نقشه تفکیکی آنجا چه چیزی است؟ واگذاری ها به چه شکلی انجام شده؟
بابائی اقدم اضافه کرد: وقتی امروز سیاست جهش مسکن را داریم چرا شهر جدید سهند و شهریار را مطرح می‌کنیم؟ برای سهمیه تبریز داخل بافت شهری تاکید شده است که ۱۳ هکتار زمین آماده است، باید در طرح اقدام ملی مسکن آقای روحانی شاهد مسکن در طلاییه بودیم، آن زمان که نشده است اما اکنون که جهش تولید مسکن است پس الان این سهمیه را بدهند.
وی درباره رسیدگی به تخلفات گفت: قرار شد بصورت همزمان کمیسیون تحقیق و نظارت و شهرداری به این موضوع ورود کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر در شهر بخواهیم دو مکان را نام ببریم که در آن رانت خواری و ویژه خواری صورت گرفته است، یکی از آن ها طلاییه است که همچنان نیز تخلفات ادامه دارد.

 

برداشت سخیف و سطحی از بازآفرینی شهری

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای سالامی شهر تبریز در مورد وضعیت اجرای طرح های بازآفرینی شهری در تبریز گفت: باز آفرینی شهری سیاستی بود که توسط آقای آخوندی وزیر وقت راه وشهرسازی در پی نقدی که به مسکن مهر  داشتندمطرح شد اما درعمل اتفاق خاصی نیفتاد. به نظرم در بازآفرینی شهری شاهد هیچ نوع پیشرفتی در هیچ شهری نبودیم. در تبریز نیز در حد آسفالت معابر برای بازآفرینی شهری اقداماتی صورت گرفت روی هم رفته برداشت ها از بازآفرینی شهری در کشور سخیف و سطحی است در حالی که باید به بازآفرینی شهری در قالب بازطراحی شهر نگاه شود، شاید هم توقع ما بالاست!

شهردار وقت پاسخگو باشد

فریدون بابای اقدم عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تبریز در بخش پایانی گفتگوی اختصاصی خود با ” سازه خبر” مورد اینکه چرا سه پروژه  روگذررسالت،شهید فروزنده وارتش به یک شرکت مجری(شرکت جهاد نصر حمزه) در دوران شهرداری ایرج شهین باهر واگذار شده است؟ گفت: در ابتدا باید بگویم  کمیسیون عمران وقت موافق اجرای تقاطع های غیرهمسطح در سطح تبریز بود. من به عنوان یکی از اعضا کمیسیون در جلسه ایی با استاندار وقت گفتم در شهر تبریز چالشی بنام حاشیه نشینی داریم که اجرای این ۱۴پروژه تقاطع  غیرهم سطح  ضرورتی در مقابل معضل حاشیه نشینی تبریز  ندارد موضوع خطری که جان مردم را درمناطق حاشیه نشین تهدید می کند مهمتر است اما متاسفانه شهرداری تبریز با عجله پروژه را شروع کرد و می توانم بگویم که این پروژه ها مطالعه کافی زیرساختی نداشتند و شبکه گاز و فاضلاب نادیده گرفته شده بود و قرار بود پروژه ارتش هشت ماهه تمام شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: اینکه چرا و چطور این پروژه ها به یک شرکت واگذار شده بهتر است که شهردار وقت آقای شهین باهر در این خصوص پاسخ دهند ولی آنچه که می توانم بگویم این است که در واگذاری پروژه های اهلیت پیمانکار مورد توجه و مد نظر قرار نگرفته است.

تهیه و تنظیم: پایگاه سازه خبر

عکس:پریسا منفرد

     ارسال به دیگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد.
کپی برداری و استفاده از منابع این پایگاه داده با ذکر منبع بلامانع می باشد.
پست الکترونیک: info@sazehpress.ir