عضو شورای اسلامی تبریز در گفتگوی اختصاصی با ” سازه خبر”:* آشفتگی در تبریز مشهود است/ دخالت اعضای شورا در انتصابات غیر قانونی است / کم‌فروشی نکرده‌ام/ ” تبریزیم” بازدهی لازم را نداشت | پایگاه سازه خبر
شنبه, ۱۲ آذر , ۱۴۰۱ | Saturday, 3 December , 2022
شناسه خبر:51971    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۲۹
عضو شورای اسلامی تبریز در گفتگوی اختصاصی با ” سازه خبر”:
آشفتگی در تبریز مشهود است/ دخالت اعضای شورا در انتصابات غیر قانونی است / کم‌فروشی نکرده‌ام/ ” تبریزیم” بازدهی لازم را نداشت

“روح الله رشیدی” رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز، میهمان ” سازه خبر”  رسانه‌ی توسعه و آبادانی، نخستین و پر بازدیدترین رسانه‌ی حوزه  شهری و راه و ساختمان شمالغرب کشور بود و در جریان روند فعالیت‌های این رسانه‌ی دیجیتالی تخصصی قرار گرفت و به سوالات خبرنگاران ” سازه خبر” پاسخ داد.

به گزارش سازه خبر، روح الله رشیدی عضو شورای اسلامی شهر تبریز در ابتدای گفتگوی اختصاصی خود با ” سازه خبر” در خصوص ارزیابی ۸ ماه گذشته‌ شورای اسلامی شهر تبریز اظهار داشت: طبیعتا شورای اسلامی شهر تبریز نیز همانند تمامی مجموعه ها دارای نقاط ضعف و قوت است. عملکردها در برخی حوزه ها خوب و در بعضی موارد قابل نقد است. برخی ایده‌ها هم مطرح شده که تبدیل به سازوکار عملیاتی نشده. از نقاط قوت شورا می‌شود به این موارد اشاره کرد؛ برای جبران کاستی‌ها در مناطق حاشیه‌نشین و محلات محروم بودجه‌ی نسبتا مناسبی در قیاس با سالهای قبل به تصویب رسیده است. شاید شاخص‌ترین تصمیم مربوط می‌شود به تکمیل تملک و مسیرگشایی خیابان مهمِ ۴۲ متری، که امیدواریم با همت شهرداری‌های مناطق مربوطه، مردم این منطقه‌ی پرجمعیت، از این بلاتکلیفی و مرارت، رها شوند. مسئله‌ی حمل و نقل عمومی هم جایگاه و ضریب قابل توجهی یافته است؛ بویژه در بخش اتوبوسرانی که عقب‌افتادگی زیادی داریم. برای تکمیل خط یک مترو، بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده. آتش نشانی هم به لحاظ امکانات و تجهیزات، ضعیف مانده و امسال با جهت‌گیری شورا، اعتبارات ویژه‌ای برای تجهیز و تقویت این بخش مهم تعلق گرفته است. خزانه‌ی متمرکز، به صورت نسبی فعال شده است که نقش مهمی در تصمیم تحقق عدالت شهری خواهد داشت. شفافیت هم مورد توجه شورا بوده که هنوز البته به مرحله‌ی مطلوب نرسیده‌ایم. طرح مدیریت تعارض منافع در همین مسیر تصویب شد در شورا. حالا منتظریم که شهرداری به این آیین‌نامه عمل کند. در بعضی حوزه ها با وجود تحولات نسبی، با توجه به نیازهای متکثر مردم، مشکلات همچنان پابرجاست. از جمله  در حوزه شهرسازی. از این نظر، تبریز در وضعیت مناسبی قرار ندارد و  آشفتگی و ساخت و ساز غیرمجاز در مناطق مختلف تبریز همچنان دیده می‌شود. در حوزه‌ی ماموریت‌های مسائل فرهنگی و اجتماعی شهرداری، تشتت و آشفتگی مشهود است و هنوز نتوانسته‌ایم نقش موثری داشته باشیم. در نگهداری فضای سبز و مسائل زیست‌محیطی کار زمین مانده، زیاد است. در حوزه‌ی نیروی انسانی شهرداری نیز شورا باید ورود موثرتری باشد تا تبعیض درون‌سازمانی کم شود و شفافیت در این حوزه، به صورت واقعی محقق شود.

 

 

موقعیت‌های تعارض در شهرداری‌ها زیاد است

وی در ادامه در خصوص طرح مدیریت تعارض منافع که در شهرداری تبریز بایستی عملیاتی گردد گفت: مدیریت تعارض منافع ایده‌ای است که خوشبختانه در سالهای اخیر به صورت کلی مورد توجه بوده اما اولا به شهرداری‌ها تسری پیدا نکرده و ثانیا کاملا عملیاتی نشده است. قوانین بالادستی تصویب شد اما تسری پیدا نکرد. شهرداری، اختیارات و منابع کلانی دارد که نیازمند نظارت همه جانبه است. موقعیت‌های تعارض در شهرداری‌ها هم زیاد است و عامل بسیاری از خطاها و فسادها در سیستم همین موقعیت‌هاست. ما با مطالعه‌ی طرح‌های موجود در این زمینه، از جمله آنچه در شورای شهر تهران اجرا شده، طرح را به شورا ارائه کردیم و خوشبختانه اکثریت به آن رای داد و ابلاغ شده و در مرحله‌ی اجراست.

 

نباید دنبال بهانه بود

روح الله رشیدی در ادامه در پاسخ به این سوال که یکی از دلایل برکناری عباس رنجبر، عدم تعامل وی با شورا مطرح می شد، در حال حاضر نحوه تعامل اقای هوشیار با شورا چگونه است؟ گفت:کلید واژه تعامل بار معنایی خاصی دارد. آنچه بیشتر در این زمینه مورد تاکید اعضای موافق استیضاح قرار گرفت، مقوله‌ی انتصابات بود. بنده مستند به قانون، دخالت اعضای شورا در انتصابات را غیرقانونی می‌دانم و همان زمان هم تذکر دادم که نباید بدعت گذاشت و راه را برای امری غیرقانونی هموار کرد. الان هم معتقدم که شهردار، در انتخاب همکارانش آزاد و مخیر است. بنده به سهم خودم معتقدم که شهردار هرکه باشد باید کمکش کرد و ضمن نظارت، مسیرش را برای خدمت، هموار کرد. نباید دنبال بهانه بود. بالاخره مدیریت شهر، کار پیچیده‌ و دشواری است. باید فرصت داد تا ایده‌ها عملیاتی شود بعد ارزیابی کرد.

 

در مورد انتصابات شهردار نظری ندارم

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگر گفتگوی اختصاصی خود با ” سازه خبر” به موضوع انسداد نیرو و آوردن مدیر خارج از بدنه شهرداری تبریز نیز اینگونه پاسخ داد و اظهار داشت: ما طرح انسداد موقت ورود نیرو به شهرداری را برای ایجاد وقفه‌ در روند بی‌ضابطه‌ی ورود نیرو پیشنهاد کردیم و تصویب شد. این طرح را در واقع، مقدمه‌ی ساماندهی نیروی انسانی دیدیم. قرار بود تا آخر سال گذشته، شهرداری لایحه‌ی ساماندهی نیروی انسانی را به شورا بدهد که هنوز این اتفاق نیفتاده. اما طرح انسداد، به معنای بستن دست مدیریت شهرداری نبود. درد ما بی‌قاعدگی و بی‌ضابطگی بود. گفتیم نیازها را بگویید و از راه آزمون و فرصت مساوی برای همه، افراد را انتخاب کنید. شهردار می‌توانست در صورت احساس اضطرار، افرادی را به عنوان همکار بیاورد. آقای رنجبر، در بین مدیرانش چند نفر را به صورت مامور از سایر ادارات آورد و هیچکدام تعهد استخدامی برای شهرداری نداشتند و دیدیم که به محض اعلام پایان ماموریت، به ادارات خود برگشتند. در مورد استفاده آقای هوشیار از مدیران خارج از بدنه شهرداری و آنهایی که از شهرداری تهران آمده‌اند هم همین قاعده حاکم است. اگر در چارچوب موازین قانونی، به عنوان مامور آمده‌اند، منعی ندارد. در هر حال باید به شهردار کمک کنیم تا امور شهر به سرعت سر و سامان پیدا کند.

رشیدی در خصوص انتصاب های شهردار تبریز گفت: در این زمینه نظر و قضاوت خاصی ندارم و شهردار مخیر است به انتخاب همکارانش.

 

 

شهرداربه مصوبه ایجاد سازمان حمل و نقل ریلی عمل کند

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در مورد اقدامات صورت گرفته در این کمیسیون در خصوص موضوع مترو تبریز گفت: در ۸ ماه گذشته مدیرعامل مترو را چند بار جهت پاسخگویی به کمیسیون دعوت کردیم و بارها ایشان را مکلف به پاسخگویی و رفع ایرادات نمودیم. قطعاً موضوعات فنی مترو تبریز به صورت پیوسته و مداوم در کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز مورد بررسی قرار می گیرد و کمیسیون تحقیق و نظارت نیز از بعد حقوقی پیگیر مسائل مترو است.

وی تاکید کرد: موضوعی که طرح آن در مورد مترو تبریز بسیار واجب است ضرورت ایجاد سازمان حمل و نقل ریلی شهری در تبریز و انحلال شرکت بهره‌برداری قطارشهری تبریز است که به تصویب اعضای شورای شهر رسیده است. در این راستا  اساسنامه‌ی ابلاغی وزارت کشور در مورد ایجاد سازمان حمل و نقل ریلی از سوی اعضای شورای اسلامی تصویب و توسط هیئت تطبیق تایید و ابلاغ شده است. منتظریم شهرداری به این مصوبه عمل کند. در این صورت بخشی از آشفتگی مدیریتی مترو نیزحل می‌شود.

 

اهل پنهان‌کاری نیستم

وی در ادامه این گفتگو، به موضوع گله مندی خود از برخی اتفاقات و افراد که چندین بار تلویحا از آن سخن گفته، اشاره کرد و اظهار داشت: شورا محل گله‌گذاری نیست محل نقد و نظر و بحث کارشناسی است. بنده هم در این زمینه، اهل پنهان‌کاری نیستم. سعی می‌کنم در جلسات شورا با آمادگی و مطالعه حاضر شوم و حضور موثری در بررسی دستورجلسات داشته باشم. نظرم را هم صریح می‌گویم، اگرچه ممکن است خطا هم بکنم. مثلاً در بررسی لایحه بودجه یا لایحه تعرفه عوارض محلی، این بحث‌ها زیاد بود. اما گله‌گذاری در کار نیست و بحث کارشناسی داریم. یا برای مثال در موضوع عوارض مطب اطبا و ترافیک‌زایی مراکز پزشکی، آنچه فهم بنده است یک فهم کلان است و در بیانش تعارف ندارم اگرچه تعدادی از اعضای شورا، مخالفم باشند. یا در مورد ایجاد مجدد سازمان ورزش، با حفظ احترام همکارانی که موافق این کار هستند، مخالفتم را به صورت قانونی و مستدل ابراز می‌کنم و صد بارهم این موضوع در شورا مطرح شود مخالفت خواهم کرد حتی اگر یک نفر باشم! چون به فهمی از قضیه رسیده‌ام و حجت شرعی و عقلی دارم برای مخالفتم. معتقدم که درد ورزش شهرداری، فقدان سازمان مستقلی به نام ورزش نیست. درد اصلی‌اش نگاه نادرست به آن در شهرداری است. ما مطابق قانون، مکلفیم زمینه‌ی ورزش همگانی را با احداث سالن‌های ورزشی و تقویت امکانات عمومی،فراهم کنیم. این هم لزوما با سازمان ورزش محقق نمی‌شود. اتفاقا وقتی سازمان ورزش ایجاد شد کلی هزینه برای تیم‌داری کردند و کلی بازیکن غیربومی گرانقیمت آوردند به تیمهای شهرداری. نتیجه چه شد؟ کلی هزینه و بهره‌ای که نبردیم! اینها گله گذاری نیست و رای کارشناسی است و انتظار مردم هم از ما همین است.

اولویت اصلی تبریز؛ حاشیه‌نسبنی و حمل و نقل عمومی

عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیازها و اولویت‌ های کنونی این شهر را با توجه به فرصت سوزی های صورت گرفته در سال گذشته که باید مورد توجه شهردار و مدیران شهرداری قرار گیرد گفت: سیاست‌گذار نگاه کلان دارد. مثلا سال گذشته، در مورد حاشیه نشینی به یک سری سیاستهای مشخص رسیده بودیم تا به فاز اجرایی برسند که با تغییر شهردار، آن ایده‌ها متوقف یا معلق شد و باید منتظر باشیم شهردار جدید، ایده بدهد. یکی از دلائل مبنایی من برای مخالفت با استیضاح هم ایجاد بی ثباتی بود. آخر بهمن استیضاح انجام گرفت. دو ماه شهرداری با سرپرست اداره شد. مدتی صرف انتخاب شهردار شد. معاونین، شهرداران مناطق و… منتظر تغییر یا ابقایشان بودند و عملا غیر فعال شده بودند. محاسبه کرده‌ام تا اواسط مرداد ماه دومینوی تغییرات ادامه پیدا خواهد کرد و این باعث می‌شود دوره بی ثباتی طولانی شود که منجر به فرصت سوزی می شود. ضمن آنکه فرصت سیاست‌گذاری کلان را در بسیاری از حوزه‌ها از دست می‌دهیم در چنین شرایطی. باید جنبید و زمان کار را از دست نداد. همان برنامه‌های مصوب سال را باید دنبال کنیم. اولویت اصلی هم به نظر بنده، حاشیه‌نسبنی و حمل و نقل عمومی است.

 

داوطلب ریاست در هیچ کمیسیونی نبودم

رشیدی در ادامه در پاسخ به این سوال که در میان اهالی فن به عملکرد کمیسیون عمران شورای شهر نقدهایی مطرح می شود که آنطور که باید مباحث فنی و اثرگذار پیش نمی رود، بطوریکه ضعف و تعلل در اجرای پروژه ها در سطح تبریز از جمله روگذرهای ارتش و رسالت و … در اثر عدم پیگیری و بازخواست کمیسیون عمران مطرح می شود آیا این موضوع را قبول دارید؟ اینکه تحصیلات شما در حوزه فنی و مهندسی نبوده آیا بر عملکرد کمیسیون اثرگذار بوده است؟ اینگونه پاسخ داد: بنده در ابتدای آغاز فعالیت در کمیسیون عمران صادقانه طی ویدیویی روند ورودم به این کمیسیون را اعلام کردم. گفتم که داوطلب ریاست در هیچ کمیسیونی نبودم. کمیسیونها انتخابی بود. من هم علاقمند به عضویت در کمیسیون عمران بودم که نهایتا با نظر اعضا رئیس این کمیسیون شدم. ادعای تخصص در زمینه عمران و حمل و نقل ندارم اما فکر می‌کنم کمیسیون به عنوان سیاست‌گذار و ناظر این دو حوزه، عملکرد قابل دفاعی دارد. به اندازه وسع کمیسیون، پیگیری‌های جدی و موثری بویژه در فصل بودجه داشتیم. ضمن اینکه در شورا کسی که تخصص عمران داشته باشد نبود که اگر بود قطعا بنده ایشان را کمک می‌کردم. همکاران دیگر هم در برخی کمیسیون‌ها لزوما تخصص دانشگاهی مرتبط با کمیسیون خود را ندارند اما شورا کار جمعی است و همه باید نقش بپذیرند.

وی تاکید کرد: بنده در پیگیری وضعیت پروژه‌های عمرانی کم‌فروشی نکرده‌ام. اساسا تمرکز روی ناکارآمدی پیمانکار ارتش، که همزمان سه پروژه از شهرداری گرفته بود، برنامه ثابت بنده بود. هم از ظرفیت کمیسیون و هم از ظرفیت شخصی برای برجسته سازی این موضوع استفاده کردم. گزارش‌های شفافی به مردم دادم در این زمینه و مکاتبات و تذکرات متعددی با شهرداری داشتم. با این همه طبعا ادعا ندارم که بهتر از این نمی‌شد این حوزه را مدیریت کرد. قطعا می‌شد.

 

ایستادگی در برابر یکسان سازی قبور شهدا

رشیدی که از دوران فعالیت مستمر خود در رسانه دغدغه ساماندهی قبور شهدا در گلزار شهدای تبریز را داشت در خصوص اجرای طرح تسطیح و یکسان سازی این قبور نیز به ” سازه خبر گفت: تسطیح یا همان یکسان‌سازی مزارهای شهدا نشأت گرفته از یک فکر وارداتی و مشکوک است که از سال‌های دهه هشتاد و در تبریز از سال ۸۶ شروع شد. بنده هم از ابتدا با این اتفاق مخالفت کرده و بابت آن حتی دادگاهی هم شدم. تسطیح قبور شهدا کار اشتباه و غلطی است و فضای معنوی گلزار شهدا را کاملا از بین می برد. پس از عضویت در شورای اسلامی شهر نیز پیگیر این موضوع بودم تا اینکه آیین‌نامه‌ای به تصویب رسید تا مرمت قبور شهدا، تابع ضابطه باشد و خودش آنه دست به یکسان‌سازی و نابودی گلزارها نزنند. همچنان‌که مقام معظم رهبری نیز بهمن ۱۳۹۷ ، به صراحت مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده اند. بنده هم با افتخار می گویم اگر قرار باشد بازهم یکسان‌سازی صورت بگیرد بنده در مقابلش خواهم ایستاد.  مرمت مزارهای شهدا باید با حفظ کلیت و هویت این مزارها و تنها با هدف ترمیم انجام شود و نه بیشتر. این هم تابع ضابطه است برای شهرداری.

” تبریزیم” بازدهی لازم را نداشت

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز در بخش پایان گفتگوی اختصاص خود با ” سازه خبر” به دلایل تعطیلی برنامه “تبریزیم” پرداخت و گفت: برنامه تلویزیونی ” تبریزیم” بازدهی لازم را نداشت. بنده از قدیم به شخصه مخالف تهیه و پخش این برنامه تلویزیونی بودم و هرگونه هزینه برای آن را فاقد توجیه می‌دانستم. باید به نفع مردم متحول شود این برنامه‌ها. اینجا محل تبلیغ مدیران و اعضای شورا نیست. بلکه محملی برای نقد و نظر و کمک به حل چالشهای شهری است. شهرداری و صداوسیما باید فکر دیگری بکنند در این زمینه.

تهیه و تنظیم: پایگاه سازه خبر

عکس: پریسا منفرد

     ارسال به دیگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد.
کپی برداری و استفاده از منابع این پایگاه داده با ذکر منبع بلامانع می باشد.
پست الکترونیک: info@sazehpress.ir