به گزارش سازه خبر به نقل از مهر، شهرام آدم‌نژاد در جمع خبرنگاران، از سودده شدن هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: این شرکت در حوزه های اصلی کسب و کار شامل فروش بلیت بار و مسافر، خدمات زمینی، خدمات فنی و مهندسی و کترینگ به سوددهی رسیده است.

وی افزود: منظور از سود عملیاتی، سود حاصل از فعالیت های عملیاتی شرکت ایران ایر است که این فعالیت ها شامل فعالیت های هسته ای و مکرر شرکت شده که در اساسنامه به آن اشاره شده است.

آدم نژاد تصریح کرد: از دیدگاه تجزیه و تحلیل صورت های مالی، سودعملیاتی معنی دارترین عدد در صورت سود و زیان شرکت است  و شاخص اصلی قضاوت در مورد عملکرد مالی کسب و کار شرکت ها محسوب می شود.

معاون وزیر راه خاطرنشان کرد: ایران ایر برای اولین بار طی سالهای گذشته توانست در سال مالی ۹۷، نقطه سر به سر عملیاتی را پشت سر بگذارد و به سود عملیاتی به مبلغ ۴۱ میلیارد تومان برسد.

وی ادامه داد: سود عملیاتی هما  در سال مالی ۹۶ منفی ۲۲۶ میلیارد تومان بود.

آدم نژاد گفت: این موفقیت به علت عواملی همچون راه اندازی شش مسیر پروازی جدید، استفاده بهینه از ناوگان موجود و مدیریت هزینه ها محقق شده است.

به گفته معاون وزیر راه اگر چه سودعملیاتی سال مالی ۹۷ ایران ایر رقم کوچکی است اما اهمیت آن از این جهت است که این موفقیت می تواند به اهرمی برای دستیابی به سودهای عملیاتی در سالهای آینده منجر شود.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرساز از نقاط تراز مالی ایران ایر مسائلی همچون سهم بالای هزینه های ثابت از کل هزینه ها و عدم امکان استفاده از اهرم های عملیاتی شرکت در جهت رشدهای چند برابری عنوان و اظهارکرد: رقم سود خالص ایران ایر همچنان منفی است که عمدتا به دلیل هزینه های غیرعملیاتی بدست آمده است.

به گفته آدم نژاد یکی دیگر از اصلی ترین هزینه های ایران ایر هزینه های صندوق بازنشستگی است که در صورت های مالی شرکت درج شده است و سالها سبب زیاندهی این شرکت بوده است. مواردی چون دو فرودگاهی بودن (مهرآباد و امام)، پروازهای تکمیلی در افزایش هزینه های ایران ایر سهم بالایی دارند.