عضو هیئت علمی دانشگاه در گفتگوی اختصاصی با سازه خبر عنوان کرد:* عملکرد شهرداری تبریز در مهندسی ترافیک ضعیف است / طرح اجرا شده در میدان آذربایجان قابل قبول نیست | پایگاه سازه خبر
جمعه, ۲۶ مهر , ۱۳۹۸ | Friday, 18 October , 2019
شناسه خبر:27855    ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۹:۴۷
عضو هیئت علمی دانشگاه در گفتگوی اختصاصی با سازه خبر عنوان کرد:
عملکرد شهرداری تبریز در مهندسی ترافیک ضعیف است / طرح اجرا شده در میدان آذربایجان قابل قبول نیست

دکتر علیرضا معتمد نیا عضو هیئت علمی دانشگاه و نائب رئیس شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی از مشکلات تبریز در خصوص کنترل ترافیک گفت، اجرای بدون برنامه طرح های ترافیک را نقد کرد و بر ضرورت تقویت زیرساختهای حمل و نقل عمومی تاکید نمود.

به گزارش سازه خبر، دکتر علیرضا معتمد نیا که تحصیل کرده رشته حمل و نقل و ترافیک است و سابقه معاونت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی آذرشهر و اسکو، مشاور شهردار سابق تبریز، عضویت در گروه ترافیک سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و… را نیز درکارنامه خود دارد، میهمان پایگاه سازه خبر نخستین و پربازدیدترین رسانه تخصصی صنعت راه و ساختمان شمالغرب کشور بود و به سوالات خبرنگاران این رسانه در خصوص موضوع ترافیک و کنترل آن در کلانشهر تبریز پاسخ داد.

گفتگوی سازه خبر با وی به شرح زیر از نظر خوانندگان می گذرد:

 

تبریز دارای مشکل زیرساختی در کنترل ترافیک

دکتر علیرضا معتمد نیا در ابتدای این گفتگو در خصوص موضوع ترافیک گفت: برای کاهش عوارض ناشی از ترافیک بایستی اصول سه گانه طراحی و مهندسی، فرهنگ عمومی و آموزش مردم و نهایتا اعمال قانون و مقررات به صورت توام در نظر گرفته شود. این سه بخش عواملی پیوسته بوده و در کنار هم به کنترل ترافیک شهری کمک خواهند کرد.

وی در خصوص وضعیت کنترل ترافیک در تبریز اظهار داشت: بی تعارف باید گفت در شهر تبریز در اجرا و به کارگیری هر سه اصل مذکور ضعف مشاهده می شود. روی هم رفته جدا از برنامه‌ریزی‌های ترافیکی در زیرساخت‌های کنترلی و اعمال قانون ضعف وجود دارد. در کنترل ترافیک شهری بیش از آنچه ابتدا به عارضه سنجی و مطالعات ترافیک که سهم شهرداریهاست توجه ویژه شود عمدتا بر بخش آخر یعنی اعمال قانون تمرکز شده است.

امروزه در دنیا نرم‌افزارهای کنترل ترافیکی با قابلیت‌های بسیار بالا در سطوح مختلف همچون ردیابی و تشخیص سرعت متوسط وجود دارد که تاکنون در تبریز استفاده نشده‌اند متاسفانه باید گفت رویکرد شهرداری تبریز بیشتر بر اجرای پروژه‌های عمرانی متمرکز بوده و به مسائل ترافیکی کم لطفی شده است در حالیکه با ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه های اجرای پروژه های عمرانی می توان کارها و قدم های بزرگی در زمینه بهبود ترافیک در تبریز برداشت.

 

طرح اجرا شده در میدان آذربایجان قابل قبول نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه در مورد مطالعات طرح های ترافیکی در تبریز اذعان داشت: یکی از اساسی ترین مطالعات لازم در زمینه ترافیکی در کلانشهرها مطالعات عارضه سنجی ترافیکی بناها می باشد که از چندین دهه قبل در دنیا مرسوم بوده است ولی جای خالی این مطالعات در کلانشهرها و علی الخصوص تبریز دیده می شود که باعث بوجود آمدن گره ها و عارضه های ترافیکی می گردد که  باید گفت از قبل می توانستیم آگاهی داشته باشیم و اقداماتی انجام دهیم همانطور که در چندین کلانشهر از جمله مشهد، ساری و … از چند سال پیش انجام این مطالعات الزامی گردیده که بایستی در تبریز نیز حداقل برای ساختمانهای کاربری تجاری – خدماتی ج  ، د و کاربری های ویژه این الزام بعمل آید که البته در چند سال گذشته به دفعات این در خواست توسط گروه ترافیک سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی از مراجع مربوطه همچون استانداری و شهرداری مطرح شد  ولی نتیجه خاصی گرفته نشده است.

این متخصص ترافیک شهری در مورد ایرادات موجود در تقاطع ها و معابر شهری و میدان آذربایجان تبریز نیز اظهار داشت: متاسفانه طرح های جدید یا اصلاحات هندسی تقاطع های زیادی در تبریز بدون مطالعه آماری و غیر اصولی انجام و اجرا شده است که البته در صورت طراحی اصولی از جمله آمارگیری و شبیه سازی می شد که طرح های بهتری اجرا شود. در خصوص میدان آذربایجان به عنوان یک کارشناس ترافیک نیز باید بگویم این طرح اجرا شده در آن میدان قابل قبول نیست چراکه فارغ از مسائل فنی و عمرانی مطرح شده در خصوص این میدان در چند ماه گذشته از لحاظ ترافیکی طرح های خیلی بهتر و اصولی تری می توانستند در آن منطقه باز و آزاد اجرا کنند.

 

 

 

عملکرد شهرداری تبریز در حوزه مهندسی ترافیک ضعیف است

دکتر معتمد نیا در مورد عملکرد شهرداری تبریز در زمینه مهندسی و کنترل ترافیک اظهار داشت: حوزه حمل‌ونقل شهرداری تبریز از لحاظ مدیریت و بدنه کارشناسی ضعیف‌تر از سایر شهرهای هم سطح خودش است. در تهران و در هر معاونت حمل‌و نقل شهرداری مناطق چند متخصص مشغول به کار هستند متاسفانه در کل حوزه های حمل و نقل شهرداری تبریز به تعداد انگشت شمار۴ یا ۵ نفر مهندس ترافیک مشغول کار هستند و از لحاظ کلی به نظر من عملکرد شهرداری تبریز در حوزه مهندسی ترافیک و حمل و نقل عمومی ضعیف بوده و قابل قبول نیست. و اگر این روند ادامه پیدا کند قطعا وضعیت ترافیکی تبریز در افق ۱۰ ساله بدتر از چیزی خواهد شد که هم اکنون مشاهده می کنیم.

 

اجرای بدون مطالعه طرح های ترافیک در تبریز

این استاد رشته ترافیک دانشگاه در مورد موفق بودن طرح ترافیک LEZ در تبریز گفت: موفقیت طرح LEZ را باید از محیط زیست پرسید اما باید بگویم که  این طرح نزدیک ۳۰ سال است که در کشورهای اروپایی و آمریکایی در جهت کاهش آلایندگی اجرا می‌شود. سطوح مختلفی از این طرح در مناطق مختلف شهری اجرا می شود. گاها دیده شده که در برخی مناطق طرحZEZ

(zero emission zone) هم اجرا می شود. این به معنای سطح صفر آلایندگی خودروهاست که در این مناطق تنها خودروهای هیبریدی حق عبور و مرور دارند. اجرای چنین طرح‌هایی در ایران نیازمند برخی زیرساخت‌ها از جمله سیستم‌های کنترلی مناسب است.

وی اضافه کرد: طبق قانون خودروهای با عمر پنج سال به بالا باید هر سال معاینه فنی شوند، پس دیگر تعریف محدوده برای جلوگیری از ورود اتومبیل‌های بدون معاینه فنی بی‌معنی است، اما باز اجرای چنین طرحی‌هایی ضروری است به شرط آنکه اول محدوده‌های ترافیکی به درستی تعیین شود و دوم طرح‌های ترافیکی به درستی عملیاتی شوند. اجرای چنین طرح‌های به صورت تشویقی یا موارد مشابه پاسخگو نیست و در نهایت با اجرای ضعیف و نامناسب طرح، موارد پیشنهادی دیگر هم برای مردم فاقد ارزش و بار معنایی خواهد بود.

دکتر معتمدنیا در مورد اجرای طرح زودج فرد از تابستان ۱۳۹۸ در محدوده مرکزی شهر نیز گفت: اجرای محدودیت ترافیکی در تمامی شهرها علی الخصوص در مناطق مرکزی شهر تبریز که بار ترافیکی بالایی متوجه آن است به مرور لازم خواهد شد اما اجرای آن مشکلات جانبی خواهد داشت که باید عبور و مرور وسایل نقلیه امدادی وخدماتی و تاکسی تلفنی ها و سرویس مدارس و وسائل نقلیه مسافران غیربومی قبلا پیش بینی شود. عدم پیش بینی این موارد در اجرای طرح زوج و فرد در تبریز نشان می‌دهد که مطالعه پیوسته‌‌ای برای این طرح وجود نداشت که اثر این مطالعات ضعیف در تعیین محدوده زوج و فرد هم مشاهده می شود.

وی تاکید کرد: محدوده اجرای طرح زوج و فرد در تبریز بر مبنای مطالعات ۱۰ سال پیش با اندکی تغییرات در برخی خیابان ها تعیین شده است که در مبادی ورودی بخش زوج و فرد سیستم‌های کنترلی برای اعمال قانون وجود ندارد.

 

ضرورت تقویت زیرساختهای حمل و نقل عمومی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش پایانی گفتگوی اختصاصی خود با سازه خبر بر ضرورت تقویت زیرساختهای بخش حمل و نقل عمومی به عنوان عامل مهم درکاهش ترافیک شهرها علی الخصوص تبریز تاکید کرد و گفت: برای بهبود حمل و نقل شهری در تبریز علاوه بر بهره برداری سریع ازخطوط قطار شهری بایستی اقدامات و مطالعات کاربردی در زمینه حمل و نقل ترکیبی انجام شود و به برنامه ریزی در حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس و مینی بوس و حتی تاکسی و تاکسی اینترنتی بها داده شود. من معتقدم صرفا با افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی نمی توان رضایت مندی مردم را جلب نمود بلکه برنامه ریزی دقیق لازمه کار است و همچنین برای تاکسی های اینترنتی که با رشد تکنولوژی پدیدار شده اند بایستی به عنوان یک سیستم حمل و نقل مورد قبول قرار گیرند و زیر ساختها و تمهیدات لازم برایشان فراهم گردد.

گفتگو و تنظیم از سرویس مصاحبه سازه خبر

 

 

 

 

.

 

     ارسال به دیگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد.
کپی برداری و استفاده از منابع این پایگاه داده با ذکر منبع بلامانع می باشد.
پست الکترونیک: info@sazehpress.ir