مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در گفتگوی اختصاصی با سازه خبر:* رانندگان خود را با جاده تطبیق دهند / انتقادات به کیفیت جاده ها وارد است / استقرار سامانه های هوشمند در جاده های آذربایجان شرقی | پایگاه سازه خبر
یکشنبه, ۲۶ خرداد , ۱۳۹۸ | Sunday, 16 June , 2019
شناسه خبر:25093    ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۹:۳۴
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در گفتگوی اختصاصی با سازه خبر:
رانندگان خود را با جاده تطبیق دهند / انتقادات به کیفیت جاده ها وارد است / استقرار سامانه های هوشمند در جاده های آذربایجان شرقی

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی میزبان هیئت تحریریه پایگاه سازه خبر بود و به سوالات خبرنگاران این رسانه تخصصی صنعت راه و ساختمان شمالغرب کشور پاسخ داد.

به گزارش سازه خبر، اروجعلی علیزاده در جریان گفتگوی اختصاصی با سازه خبر, نخستین و پربازدیدترین رسانه تخصصی صنعت راه و ساختمان شمالغرب کشور به مرکزیت تبریز،انتقادات مطرح شده به کیفیت آسفالت جاده های استان را وارد دانست، از تلاش ها برای بهسازی جاده ها گفت، از استقرار سامانه های هوشمند در جاده های استان خبر داد، از افزایش جابجایی کالا و مسافر سخن گفت و گزارش فعالیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان را در مناطق سیل زده لرستان ارائه نمود.

شرح کامل گفتگوی سازه خبر با مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی به شرح زیر از نظر خوانندگان می گذرد:

 

سرمایه جاده های استان؛ ۲۵ هزار میلیارد تومان

اروجعلی علیزاده با بیان اینکه سرمایه جاده ای استان آذربایجان شرقی بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان است، گفت: طول کل راه های استان ۱۴ هزار و ۱۹۶ کیلومتر بوده که ۴۵/۶ درصد راه های کشور را شامل می شود که ۲۳۵/۶ کیلومتر آن آزادراه، ۴۵۲/۶ کیلومتر آن بزرگراه، ۹۲۲/۶ کیلومتر آن راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر آن راه فرعی  و ۱۰هزار و ۴۴۱ کیلومتر آن راه روستایی می باشد.

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان شرقی به لحاظ ویژگی های حمل و نقلی جزو ۵ استان برتر کشور است، افزود: استان آذربایجان شرقی در حوزه های مختلف حمل و نقل کالا، مسافر، ایمنی، ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در سطح کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است، بطوریکه در حال حاضر ۳۱ هزار و ۸۵۷ راننده باری و ۵ هزار و ۹۷۷ راننده مسافری در حمل و نقل عمومی استان به فعالیت می پردازند و ۱۴ پایانه مسافری، ۲ پایانه مرزی و یک پایانه باری در سطح استان فعال می باشند.

 

جابجایی ۷ میلیون مسافر در سال از طریق پایانه ها

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی سهم استان در حمل و نقل کالای استراتژیک از بندر امام خمینی (ره) را در سال جاری ۳۷ هزار و ۵۰۰ تن عنوان کرد و اظهار داشت: با تدابیری که اندیشیده شد ۱۶ هزار تن از سهم مقرر شده استان توسط هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون حمل شده و ۲۰ هزار تن مابقی نیز طبق برنامه جابه جا خواهد شد.

وی گفت: تعداد وسایل نقلیه عمومی باری استان ۲۴هزار و ۱۰۳ وسیله می باشد که بر اساس تعداد، رتبه ۵ کشور را به خود اختصاص داده است

علیزاده اضافه کرد: عمر ناوگان حمل و نقل کالای آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۲ حدود ۲۴ سال بود که با اجرای طرح های نوسازی، عمر ناوگان به ۲۰ سال کاهش یافته است و توسعه ناوگان حمل و نقل استان در همین مدت به ۳ هزار و ۳۰۰ دستگاه با اشتغال زایی برای ۷ هزار نفر راننده و کمک راننده صورت گرفته است.

وی در ادامه جمع کل ناوگان مسافری استان را اعم از اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه ای ۲ هزار و ۶۱۶ دستگاه  معادل ۱/۴ درصد ناوگان کشور عنوان کرد و گفت:  میزان حمل سالیانه مسافر از ۱۴ پایانه مسافری استان توسط ناوگان حمل و نقل مسافر بیش از۷ میلیون مسافر می باشد.

علیزاده همچنین در مورد تردد مسافر و جابجایی کالا از دو پایانه مرزی جلفا و نوردوز که در داخل محدوده ۲۰ هزار هکتاری منطقه آزاد ارس واقع شده اند به سازه خبر گفت: در ۱۰ ماه نخست سال گذشته بیش از یک میلیون و ۹۲ هزار مسافر از این دو پایانه مرزی تردد کردند که بیش از ۶۷۳ هزار مسافر از مرز جلفا و بیش از ۴۱۹ هزار مسافر از مرز نوردوز  تردد نموده اند که در همین مدت  بیش از ۴۱ هزار و ۶۸۸ کامیون ایرانی و خارجی و هزار و ۱۴۸ اتوبوس ایرانی و خارجی از مرز جلفا و بیش از ۴۶ هزار کامیون ایرانی و خارجی و ۳ هزار اتوبوس ایرانی و خارجی و ۷ هزار سواری ایرانی و خارجی از مرز نوردوز تردد کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال های گذشه شاهد افزایش تقریبی ۵۰ درصدی امار هستیم.

 

 

استقرار سامانه های هوشمند در جاده های آذربایجان شرقی

وی در این بخش از مصاحبه با سازه خبر به استقرار سامانه های هوشمند کنترل جاده ای در سطح آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و  حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با استفاده از دستگاه های تردد شمار جاده ای در ۸۲ محور تقریبا تمام محورهای استان را تحت پوشش خود قرار داده است که بر اساس اعلام این دوربین ها محورهای پرتردد استان در ۱۰ ماهه نخست سال گذشته تبریز – ایلخچی، صوفیان – تبریز و ایلخچی – آذرشهر گزارش شده اند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با اعلام اینکه ۲۴ دوربین نظارت تصویری در محورهای شریانی آذربایجان شرقی اقدام به پردازش اطلاعات الگوهای ترافیکی استان و تجزیه و تحلیل آنها می نماید و رخدادها و سوانح جاده ای همچون تصادفات، تغییرات شرایط جوی و راه بندان ها را به اطلاع ارگانهای مربوطه و کاربران جاده ای می رسانند، اظهار داشت: نصب و راه اندازی ۵۹ دستگاه دوربین ثبت تخلفات عبور و مرور جاده ای در سطح استان از مهمترین اقدامات در راستای هوشمند سازی کنترل جاده ای می باشد که در فازهای بعدی مقرر شده است ۴۰ سامانه دیگر نیز در سایر محورهای استان نصب و راه اندازی شود.

وی در ادامه از نصب و راه اندازی سامانه توزین در حال حرکت در محور تبریز- بستان آباد خبر داد و اظهار داشت: ۲ سامانه جدید نیز در محورهای مرند – تبریز  و آزادراه تبریز – زنجان در دست اقدام است که طی ماه های آتی به بهره برداری خواهد رسید.

اروجعلی علیزاده اضافه کرد: ۶ تابلوی اطلاع رسانی پیام متغیر vms))   برای اطلاع رسانی وضعیت شبکه جاده ای اعم از ترافیک ، انسداد و سایر پارامترها نصب و راه اندازی شده است.

وی همچنین در خصوص فعالیت نیروهای  اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی در زمستان سال گذشته نیز گفت: ۵۵۳ دستگاه  ماشین آلات سبک و سنگین اعم از بلدوزر، لودر، گریدر، کامیون، برف خور، نمک پاش، تراکتور و… با فعالیت ۹۲۹ نفر از عوامل راهداری زمستانی در ۵۰ باب راهدارخانه ثابت و سیار و ۱۰۹ اکیپ راهداری برای خدمات رسانی به کاربران جاده ای در زمستان ۹۷ فعالیت کردند.

 

ضرورت تطبیق رانندگان با جاده ها

وی در بخش دیگری از مصاحبه اختصاصی با سازه خبر در خصوص آمار تصادفات در سطح جاده های آذربایجان شرقی نیز گفت: طی سال ۱۳۹۷ امار تصادفات جاده ای نسبت به سال گذشته آن ۲۶ درصد افزایش یافته بود و این استان به لحاظ کاهش تصادفات رتبه ۲۴ را در میان ۳۱ استان کشور در اختیار داشت که رضایت بخش نبود ولی در تعطیلات نوروز ۱۳۹۸ شاهد کاهش ۳۹ درصدی تصادفات جاده ای در آذربایجان شرقی نسبت به مدت مشابه سال قبل آن بودیم .

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه سهم عامل انسانی در بروز تصادفات جاده ۷۰ الی ۷۵ درصد است، افزود: به جرات می توان گفت اگر رانندگان به علائم افقی و عمودی نصب شده در جاده ها توجه کرده و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمایند هیچ تصادفی رخ نمی دهد راننده ها باید جاده را بررسی کنند و بر اساس کیفیت جاده سرعت اتومبیل خود را تنظیم نمایند بواقع راننده باید خود را با جاده تطبیق دهد و نه بلعکس. به طور مثال در جاده ای که سرعت مطمئنه در آن ۱۲۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده ولی دارای دست انداز است نباید با آن سرعت تعیین شده رانندگی کرد بلکه باید با سرعت کمتری به رانندگی پرداخت تا حادثه رخ ندهد.

علیزاده تاکید کرد: البته در کنار عوامل انسانی نقش عوامل جاده ای نیز غیر قابل کتمان است به هر حال جاده باید از آسفالت، علائم و کیفیت لازم برخوردار باشد که ما در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی تا جاییکه بودجه و امکاناتمان جواب می دهد در راستای بهسازی وارتقا کیفیت جاده ها اقدام می کنیم.

 

 

انتقادات وارد است

اروجعلی علیزاده در پاسخ به انتقادات گسترده مطرح شده در خصوص کیفیت پایین آسفالت جاده ها علی الخصوص اتوبان تبریز – زنجان که مورد انتقاد حجه الاسلام آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز قرار گرفته بود اظهار داشت: انتقادات صورت گرفته کاملا به جا و وارد است، جاده همانند کفش است و هر چه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد زودتر مستهلک شده و از بین می رود لذا باید مرتبا مورد بازسازی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه بواقع جاده ها از کیفیت رو سازی مناسب برخوردار نیستند، افزود: بر اساس قراردادی که با سرمایه گذار اتوبان تبریز – زنجان یعنی بانک ملی منعقد شده بود مقررگشته بود ۱۰ تا ۱۲ سال پس از بهره برداری از این اتوبان سرمایه گذار بایستی برای روکش مجدد آن اقدام کند که در این راستا با پیگیری های صورت گرفته در سال گذشته با حضور نمایندگان سرمایه گذار تفاهم نامه ای منعقد شد تا سرمایه گذار به تعهداتش  مبنی بر روکش دهی اتوبان مذکور اقدام نماید. روی هم رفته اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی برای انجام روکش و لکه گیری جاده ها در سال جاری و دو سال آینده برنامه ریزی کرده است به هر حال باید کار اساسی در این زمینه صورت بگیرد تا هم مشکل تردد و هم نواقص جاده ای برطرف شود.

 

آذربایجان شرقی معین لرستان

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی در بخش پایانی گفتگوی اختصاصی با سازه خبر به فعالیت این اداره کل در مناطق سیل زده لرستان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در جریان بارندگی های ابتدای سال جاری که منجر به سیل در برخی مناطق کشور شد آذربایجان شرقی به عنوان معین مناطق سیل زده استان لرستان تعیین شد که عوامل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با ۳۲ دستگاه سنگین و نیمه سنگین و با حضور ۵۰ نفر از پرسنل در منطقه حضور پیدا کردند در ابتدا فعالیت ها در منطقه بروجرد صورت گرفت و راه های بسته شده باز شد و پس از آن ماموریت نوسازی محور اصلی خرم آباد – پل دختر به طول ۱۰ کیلومتر به راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی سپرده شد که پس از اتمام آن پروژه نیز پروژه بهسازی راه دسترسی به بخش سفید دشت، به طول ۶۵ کیلومتر با موفقیت انجام و به پایان رسید و روی هم رفته می توان گفت این اداره کل در مناطق سیل زده استان لرستان عملکرد خوب و قابل قبولی ارائه کرده است.

 

گفتگو از:سرویس مصاحبه سازه خبر

عکس از: صدف موذنی

 

 

 

 

     ارسال به دیگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد.
کپی برداری و استفاده از منابع این پایگاه داده با ذکر منبع بلامانع می باشد.
پست الکترونیک: info@sazehpress.ir