تعیین تکلیف نهایی طرح تفصیلی روستاهای الحاقی تبریز | پایگاه سازه خبر
سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024
شناسه خبر:20960    ۵ دی ۱۳۹۷ - ۹:۰۸
تعیین تکلیف نهایی طرح تفصیلی روستاهای الحاقی تبریز

کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در نشست این هفته خود به آخرین وضعیت طرح تفصیلی روستاهای الحاقی و مشکلات اهالی این روستاها پرداخت.

به گزارش سازه خبر، در این نشست که به ریاست فریدون بابایی اقدم برگزار شد، وی ضمن انتقاد از به طول انجامیدن تصویب طرح تفصیلی در روستاهای الحاقی عنوان داشت: طولانی شدن فرایند تدوین طرح تفصیلی در این روستاها، زمینه را برای ساخت و سازهای غیر مجاز و پیچیده تر کردن اوضاع آنها فراهم خواهد آورد.

بابایی اقدم همچنین با اشاره به تاکید شهرداری تبریز در خصوص تسریع در نهایی شدن طرح تفصیلی روستاهای الحاقی افزود: اگر قرار باشد طراحی طرح تفصیلی در روستاها ۵ سال به طول بیانجامد باید برای نگارش طرح تفصیلی خود تبریز، ۱۰۰ سال زمان صرف کنیم!

وی تاکید کرد: شهرداری های مناطق مربوطه می باید هرچه سریعتر با هماهنگی معاونت شهرسازی شهرداری، این موضوع را جمع بندی و نهایی کنند.

محمد اشرف نیا، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی هم در این نشست ضمن تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن معیشت و اشتغال ساکنان روستاهای الحاقی، تصریح داشت: کشیدن چند خط و رنگ آمیزی کاغذها به اسم طرح تفصیلی، دشواری چندانی ندارد، بلکه نکته اساسی کار آنجاست که فضاهای شهری لازم برای کسب و کار و معیشت مردم نیز بوجود بیاید.

اشرف نیا همچنین تاکید کرد: در طراحی فضاهای شهری، نباید بافت ارزشمند قدیمی به بهانه طرح جامع و تفصیلی تخریب و نابود شود، بلکه باید با ایجاد فضاهای جدید و موازی، نیازهای شهری را تامین کرد.

عزتی، معاون شهرسازی شهردار تبریز در این نشست با بیان اینکه تنها طرح تفصیلی چند روستای الحاقی به صورت تعیین تکلیف نشده باقی مانده است، نسبت به نهایی کردنِ هرچه سریعترِ این طرح ها اعلام آمادگی کرد.

در این نشست همچنین نحوه مدیریت میراث تاریخی موجود در روستای خلجان به بحث گزارده شد. این روستا با دارا بودن ۴۴ رشته قنات، بیشترین تراکم قنات را در سراسر کشور داراست. بعلاوه، غار نعیم به عنوان یک شهر زیرزمینی در زیر سطح این روستا گسترده شده است که می باید با مدیریت سازمان میراث فرهنگی، مراحل ثبت ملی آن انجام شود.

در نشست این هفته کمیسیون معماری و شهرسازی همچنین طرح پیشنهادی شورایاری قراملک برای اصلاح طرح تفصیلی این منطقه ارائه شد. معاونت شهرسازی شهرداری اما با بیان اینکه بخشی از این طرح پیشنهادی خارج از محدوده شهری واقع گردیده است، عنوان داشت: شهرداری برای خارج از محدوده شهری اختیار تصمیم گیری ندارد اما در عین حال پیشنهاد مربوطه بسیار ارزشمند و در داخل محدوده شهری قابل اجراست.

     ارسال به دیگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد.
کپی برداری و استفاده از منابع این پایگاه داده با ذکر منبع بلامانع می باشد.
پست الکترونیک: info@sazehpress.ir