عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی با سازه خبر:* بخشنامه های آقای آخوندی کارشناسی شده نیست/ معتقد به حذف ارجاع نظارت هستم/ باید به شهین باهر فرصت داده شود | نخستين پايگاه خبری صنعت راه و ساختمان شمالغرب کشور
پنج شنبه, ۲۸ تیر , ۱۳۹۷ | Thursday, 19 July , 2018
شناسه خبر:16036    ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی با سازه خبر:
بخشنامه های آقای آخوندی کارشناسی شده نیست/ معتقد به حذف ارجاع نظارت هستم/ باید به شهین باهر فرصت داده شود

دکتر رضا دیزجی عضو هئیت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی میهمان تحریریه پایگاه سازه خبر بود و به بیان نظرات خود در خصوص بخشنامه های اخیر وزیر راه و شهرسازی، عملکرد شهرداری تبریز و… پرداخت.

به گزارش سازه خبر گفتگوی اختصاصی با این استاد دانشگاه آزاد اسلامی رشته معماری به شرح زیر از نظر خوانندگان سازه خبر، نخستین رسانه تخصصی راه و ساختمان شمالغرب کشور می­گذرد.

دکتر رضا دیزجی در ابتدای این گفتگو پیرامون بخشنامه ­های اخیر وزیر راه و شهرسازی در خصوص سازمان نظام مهندسی ساختمان سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: در کسب و  کار مقوله ­ای به نام عرضه و تقاضا وجود دارد که اگر توازن بین این دو وجود نداشته باشد کسب و کار با مشکل مواجه خواهد شد در بحث نیروی کار نیز اوضاع به همین منوال است اگر تعداد نیروی کار از تعداد کار بیشتر باشد برای انتخاب نیروی کار گزینش صورت می­گیرد که ناهنجاری هایی را به دنبال خواهد داشت. در عرصه مهندسی نیز به دلیل ازدیاد مهندسان و کم بودن شغل شاهد رویدادهایی همچون بخشنامه­های اخیر وزیر راه و شهرسازی می­باشیم.

وی در خصوص بخشنامه­ای که عنوان”تعارض منافع” نام گذاشته شده گفت: بحث تعارض منافع در قانون به صورت شفاف آمده است. من معتقدم در دستورالعملی که توسط وزیر راه و شهرسازی ارائه شده اغراق گردیده است و در تشخیص مصادیق تعارض منافع در آن فرافکنی شده است. انتظار من به شخصه از آقای آخوندی این است که براساس مفاد اصلاحیه آئین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی، مجموعه ­ای متشکل از شورای مرکزی، راه و شهرسازی و وزارت کشور این مسائل را مورد بررسی قرار داده و محل تعارضات را رفع نمایند.

وی در ادامه با بیان اینکه گفته می­شود اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان در طول تصدی خود نباید فعالیتی انجام دهند اظهار داشت: این حرف اشتباهی است چرا که یکی از فاکتورهای اصلی عضویت در هیئت مدیره نظام مهندسی داشتن اشراف کامل به قوانین و مقررات و  مسائل و مشکلات خدمات مهندسی است و این مهم زمانی حاصل می­شود که فرد بصورت تخصصی کار خدمات مهندسی انجام داده باشد. پس علناً تعارض منافع چندان بخشنامه درستی نیست.

وی افزود: فلسفه ارجاع نظارت قطع ارتباط مالی بین مالک و مهندس در راستای ارتقا جایگاه مهندسی است بطوریکه مهندس بتواند بدون دخالت مالی و سایر مسائل مربوطه تصمیم بگیرد من به شخصه مخالف شدید و سرسخت ارجاع نظارت هستم چرا که در شرایط فعلی؛ که حرفه مهندسی سر و سامان نگرفته است و پروانه اشتغال مهندسان بعنوان شغل تلقی نمی­شود؛ بحث ارجاع نظارت کار مناسبی نمی­تواند باشد و به جد می­توان گفت تجربیات سالهای اخیر نشان داده است که بزرگترین مشکلات ایجاد شده برای نظام مهندسی از زمان اجرای قانون ارجاع نظارت بوجود آمده است.

وی در پاسخ به این سوال که با حذف ارجاع چه اتفاقی رخ خواهد داد گفت: به نظر من با حذف ارجاع کسانی که داخل گود بوده و فعال و متخصص خدمات مهندسی می­باشند و ممر درآمدشان از محل خدمات مهندسی است وارد چرخه ساخت و ساز خواهند شد.

وی در ادامه تاکید کرد: بنده مخالف سرسخت ارجاع نظارت هستم و درصحن علنی هیات مدیره هم قبلا این نکته را ذکر کرده ام که ارجاع نظارت را حذف کنیم چراکه به اعتقاد بنده تمام مشکلات جامعه مهندسی از همین جاست. ما در آن مقطع  با عدم حذف ارجاع نظارت باعث شدیم فعالان باسابقه نظام مهندسی از عرصه کنار بروند.

دکتر دیزجی همچنین افزود: چالشی که پیش روی وزیر است حذف ارجاع نظارت نیست. خود شخص وزیر بعنوان یکی از تدوین کنندگان قانون نظام مهندسی اشراف کامل به قوانین مربوطه دارد. شاید بدلیل ورود به بحث های مدیریتی فاصله­ ای با جامعه حرفه ای مهندسی پیدا کرده­ اند و این امر باعث شده برخی نکات باریکتر از مو را نبینند. باید اندیشه مدار پیش رفت.

با بخشنامه اخیر وزیردر خصوص حذف کنترل و نظارت نظام مهندسی بر امر ساخت و ساز و فعالیت حرفه­ای مهندسان، کیفیت ساخت و ساز بشدت افول نموده و در کار خدمات مهندسی بشدت هرج و مرج بوجود خواهد آمد و کاهش کیفیت وقیمت خدمات مهندسی را نیز به دنبال خواهد داشت. البته باید بگویم چون قوانین در مجلس وآیین ­نامه­ ها در هیئت دولت به تصویب رسیده است وزیر محترم نمی­تواند شخصا آنرا حذف نماید. بنده معتقدم وزیر محترم راه و شهرسازی باید رویکرد خود را نسبت به حذف نظام مهندسی از امر ساخت و ساز ساختمان تغییر دهد.

این عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در خصوص جلسه اعضای هئیت مدیره استان در مورد تصمیم گیری بابت سرنوشت موضوع ارجاع نظارت که وی در آن غایب بود گفت: اگر در جلسه ای که برای حذف ارجاع نظارت برگزار شد حاضر می­شدم قطعا رای مثبت می­دادم. بنده قلبا اعتقاد به حذف ارجاع نظارت دارم اما در شرایط حاضر و با توجه به بستر موجود و مسائلی که در خصوص حرفه­ای گری مطرح کردم حتما رای مثبت می دادم.چون با در نظر داشتن مقتضیات حال حاضر و اینکه هیچ کاری در راستای حرفه­ای شدن حرفه مهندسی انجام نشده ارجاع نظارت را به نفع مهندسان نمی­بینم.ارجاع مقوله بسیار خوبی است  اما بخاطر حذف ارتباط مالی بین مالک وناظر و نه به خاطر عدالت اجتماعی و بحث­های تقسیم عادلانه کار که قبلا مطرح کرده­اند.

وی تاکید کرد:احساس بنده این است که وزیر موفق به اجرای این موضوع نخواهد شد و موضوع را کمی تلطیف خواهد کرد . چراکه تلطیف این موضوع به نفع سرمایه های ملی (صنعت راه و ساختمان) و هم به نفع جامعه مهندسی است.

دکتر دیزجی در ادامه افزود: از طرفی با تاسف دیده می­شود افرادی از جامعه مهندسی در فضای مجازی مسائلی را مطرح می­کنند که ناشی از عدم اشراف آنان به قانون است . مجموعه نظام مهندسی صرفاً یک مجموعه صنفی نیست و قانون هم این اجازه را نمیدهد. قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با هم نوشته شده و از هم منفک نیستند. بخشنامه یا شیوه نامه­ها نمی­توانند قانون را لغو کنند.در جامعه ما متاسفانه همانقدر که افراد به حقوق شهروندی خود آگاه نیستند بدنبال دانستن حقوق حرفه­ای خود نیز نیستند و دراثر همین بی اطلاعی و عدم اشراف به قانون نمی­توانند خواهان حقوق حرفه­ای­شان باشند البته یک سری صحبت­هایی از اشخاص حقوقی  بگوش میرسد که فقط نفع شخصی خودشان را در نظر گرفته ­اند.

 

این عضوهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از این مصاحبه اختصاصی به بیان نظرات خود در خصوص عملکرد ایرج شهین باهر شهردار تبریز پرداخت و گفت: آقای شهین باهر شهرداری تبریز را حدود ۹ ماه است که پذیرفته است و در شرایط اقتصادی، اجتماعی حاضر شهردار کلانشهری چون تبریز بودن بسیار سخت است. به همین دلیل نمی­توان انتظار ارزیابی عملکرد ایشان را در این مدت محدود داشت.

ولی به نظر من آقای شهین باهر شخص بسیار شایسته ­ای است. من اعتقاد به توانایی­های این شخص دارم. بنده معتقدم باید به وی فرصت داده شود تا فعالیت کند و سپس عملکردشان را ارزیابی کنیم. من در کسوت یک مهندس از شهین باهر دفاع می­کنم چراکه دوست دارم کسی که مسئولیت شهر را برعهده می­گیرد شخصی توانمند و متخصص باشد. بنده در گذشته تجربه، توانمندی و شایستگی ایشان را شاهد بوده­ام.

وی اضافه کرد: در جامعه ما مسائل مدیریتی و فنی در درجه اول اهمیت نیستند بلکه مسائل حاشیه­ای است که بر متن غلبه می کنند و اگر جامعه ما جامعه­ای آرمانی و مدنی بود با در نظر داشتن توانمندی فنی و مدیریتی ایشان، شهین باهر بهترین گزینه برای مدیریت شهر بود.

استنتاج نهایی و شفاف بنده این است که در شرایط اقتصادی ، سیاستی و اجتماعی حاکم، شهردار کلانشهر بودن کاری بسیار دشوار است و شهین باهر دل به دریا زده است و این خود جای تقدیر دارد و  برای ارزیابی بسیار زود است.

عضو هئیت مدیره نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در پاسخ به این سوال که تعامل شهرداری تبریز و نظام مهندسی در چه سطحی قرار دارد اظهار داشت: ابتدا باید تعریف درستی از تعامل و انتظارات خود داشته باشیم و بعد ارزیابی کنیم که تعامل در چه سطحی است. تعریف بنده از تعامل شهرداری و نظام مهندسی این است که با توجه به سابقه آقای شهین باهر که عضوی از جامعه مهندسی هستند باید بتوانند از پتانسیل­ های جامعه مهندسی در راستای بهبود وضعیت شهر استفاده بهینه بکنند. باید از جامعه متخصصین این شهر با امکان سنجی توان فنی و فکری افراد استفاده کنند. در این شهر باید مسائل شهری بدست توانمندان این جامعه حل شود نه فقط از سازمان نظام مهندسی بلکه از کلیه مهندسان توانمند در راستای بهبود مسائل شهری استفاده کنند.

نظام مهندسی سیستمی غیرانتفاعی است و اگر از این دیدگاه نگاه کنیم شهر برای همه مردم است و سازمان نظام مهندسی هم همین طور است. اگر ساختمانی غیرفنی و غیراصولی ساخته شود این مسئله موجب صدمه به شهر می­شود که در این صورت هم شهرداری و هم نظام مهندسی زیر سوال میروند. باید تعامل بین شهرداری و نظام مهندسی در راستای ارتقا این مسائل باشد. تعامل در راستای بهبود مسائل شهری، ساخت و سازهای شهری (چه دولتی و چه شخصی) انجام پذیرد.

دکتر رضا دیزجی در پایان گفتگوی اختصاصی با سازه خبر نظر خود را در مورد کمبودهای تبریز این چنین بیان کرد: چیزهایی را که این شهر داشته و از آن گرفته­اند کمبودهای تبریز است. یک نمونه، فضای سبز آن است که در حال حاضر نیاز مبرم به فضای سبز وجود دارد. نیاز به اصلاحاتی در زمینه سیما و منظر شهری نیز داریم که این امر بسادگی و با کمترین ارقام قابل بهبود است. نبود هویت واحد شهری همانند سایر شهرهای ایران و نیز نبود اهتمامی در راستای رسیدن به هویت واحد شهری کمبود بزرگ این شهر است.

استانداردهای اجرایی و پروسه اجرایی درستی وجود ندارد. فاصله بین طرح درست و اجرای درست و دقیق بسیار زیاد است. تبریز احتیاج دارد طرح­های خوب را درست اجرا کنند و از همه بالاتر نیاز به مدیریتی بسیار قوی برای پوشاندن این گپ ها احساس می­شود.

 

تهیه و تنظیم:

سرویس مصاحبه پایگاه سازه خبر

     ارسال به دیگران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد.
کپی برداری و استفاده از منابع این پایگاه داده با ذکر منبع بلامانع می باشد.
پست الکترونیک: info@sazehpress.ir