یادداشت* تبریز و طرح های نازیبا | نخستين پايگاه خبری صنعت راه و ساختمان شمالغرب کشور
چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۳۹۷ | Wednesday, 24 October , 2018
شناسه خبر:10193    ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۸:۴۱
یادداشت
تبریز و طرح های نازیبا

شهرداری تبریز ۱۷ دی ماه ۱۳۹۶ پیرو مصوبه شورای اسلامی این کلانشهر در آستانه آغاز رویداد تبریز ۲۰۱۸ نصب هر گونه بنر با استفاده از داربست را در سطح شهر ممنوع کرد و اعلام نمود از تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۳۹۶ در صورت مشاهده، موارد جمع آوری و عودت داده نخواهد شد.

اجرای این طرح در نوع خود حرکت خوب و مهمی در راستای زیباسازی کلانشهر تبریز بود که قابل تقدیر می باشد. اما سوالی  که وجود دارد این است به فرض جمع آوری کلیه داربستها از سطح شهر آیا مشکل زیبایی بصری تبریز در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی شهری به طور کامل برطرف خواهد شد؟

پاسخ این سوال چیزی جز خیر نیست. اینکه نصب داربست به جای المانهای زیبای تبلیغاتی در سطح شهر چهره تبریز را نازیبا کرده و همچنین برای عابرین و اتومبیلها خطرآفرین است امری کاملا درست بوده اما قدم بسیار مهم و نهایی در راستای زیباسازی تبریز نیست.

نکته ای که در این میان وجود دارد این است، تبریز بیش از آنکه از نصب داربست رنج ببرد از اجرای طرح های بسیار ضعیف و سطح پایینی که در قالب تابلوهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی در سطح شهر نصب شده در عذاب است و این مسئله در طرح های متعلق به شهرداری تبریز نیز کاملا به چشم می خورد.

بواقع طرح های تبلیغاتی که در سطح شهر در بیلبوردها، المانهای تبلیغاتی و حتی داربست ها نصب می گردد از طراحی بسیار ضعیف و حتی گاها چاپ بی کیفیت برخوردار است. انتظاری که از شهرداری تبریز و شورای اسلامی این شهر وجود دارد این است که در راستای ساماندهی این مسئله نیز اقدام نمایند و به هر شرکت و مجموعه ای که صرفا هزینه طلب شده را پرداخت می کنند اجازه نصب هر طرحی را در سطح شهر ندهند.

شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز می توانند با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تدوین آیین نامه ای برای محتوای طرح های تبلیغاتی سطح شهر نمایند و استاندارد های لازم را تبیین و معرفی نموده و در راستای اجرای آن استاندارها نظارت سفت و سختی انجام دهند و اجازه نصب هر طرحی را در سطح شهر ندهند و طرح هر کسی را که صرفا با برخی نرم افزارها آشنایی دارد به عنوان طراح قبول نکرده و برای نصب در سطح شهر تایید ننمایند. شهرداری تبریز می تواند در این راستا از توان نخبگان و افراد صاحب ذوق و هنر نیز که در حوزه تبلیغات، بازاریابی و گرافیک حرفی برای گفتن دارند دعوت به عمل آورده و با استفاده از نظرات و تجربیات این افراد به حل این مسئله نیز اقدام نماید.

بواقع نصب یک طرح زیبای گرافیکی و تبلیغاتی در یک سازه اصولی در سطح شهر علاوه بر اینکه در زیبایی بصری شهر تاثیر بسیار مثبتی دارد از سوی دیگر باعث افزایش نشاط عمومی مردم نیز می شود.

 

سید حسین هاشمی

کارشناس ارشد کسب و کار

     ارسال به دیگران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد.
کپی برداری و استفاده از منابع این پایگاه داده با ذکر منبع بلامانع می باشد.
پست الکترونیک: info@sazehpress.ir