دبیر هیئت رئیسه نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی با سازه پرس:* مشکلات تبریز با جذب سرمایه گذار حل می شود/ با ابلاغیه های وزیر مخالفم / در حق بانوان مهندس ظلم شده است | نخستين پايگاه خبری صنعت راه و ساختمان شمالغرب کشور
دوشنبه, ۲ مهر , ۱۳۹۷ | Monday, 24 September , 2018
شناسه خبر:10156    ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۸:۳۳
دبیر هیئت رئیسه نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی با سازه پرس:
مشکلات تبریز با جذب سرمایه گذار حل می شود/ با ابلاغیه های وزیر مخالفم / در حق بانوان مهندس ظلم شده است

دکتر بیتا باقری دبیر هیئت رئیسه سازمان نظان مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی و استاد دانشگاه میهمان تحریریه پایگاه خبری سازه پرس بود و به سوالات خبرنگاران این پایگاه خبری تخصصی حوزه راه و ساختمان پاسخ داد. 

اشاره:

بیتا باقری در سال ۱۳۵۲ در تبریز متولد شد. در سال ۱۳۷۱ در رشته معماری مقطع کارشناسی ارشد پیوسته  وارد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز شد و پس از آن از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران نیز مدرک دکترا خود را دریافت کرد. در دوران دانشجویی جزو ۵ نفر دانشجوی ممتازی بود که از طرف دانشگاه به ارگانهای دولتی معرفی شد و در دفتر فنی استانداری و میراث فرهنگی مشغول به کار شد. با شرکت پارک موزه وابسته به قرارگاه خاتم الانبیا ونیز بصورت پیوسته با شهرداری تبریز همکاری کرد.

در سال۱۳۷۹ به استخدام شرکت  آب و فاضلاب در آمد. در سال ۱۳۸۰ به عنوان هیئت علمی جذب دانشگاه آزاد اسلامی تبریز شد و در سال ۱۳۸۱ بدلیل بخشنامه منع دوشغله بودن اشخاص از شرکت  آب و فاضلاب استعفا داد و اکنون بطور رسمی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و نیز عضو و دبیر هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی است.

تواضع، شوخ طبعی، عشق و علاقه به فرهنگ کهن آذربایجان و آثار تاریخی، پرشور و پرانرژی بودن وعملگرایی جزو مهمترین صفاتی است که می توان در خصوص خانم دکتر بیتا باقری برشمرد.

مشروح گفتگوی احتصاصی با وی به شرح زیر از نظر مخاطبان پایگاه خبری سازه پرس می گذرد:

 

به معماری کم لطفی شده

دکتر بیتا باقری در ابتدای این مصاحبه درخصوص چگونگی انتخاب و ورود به رشته معماری گفت: احساسات درونی و نیز تشویق های پدرم در انتخاب رشته معماری بعنوان رشته تحصیلی بسیار تاثیر گذار بود.

وی در مورد دغدغه خود در رشته معماری اظهار داشت: در مورد این رشته چه از منظر مردم و چه از دید مسئولین همواره شاهد کم لطفی بوده ایم و این رشته هرگز جایگاه شایسته خود را بدست نیاورده است و امروزه اهمیت خود را از دست داده است.

متاسفانه در این سالها به رشته معماری صرفا از دیدگاه هنری نگاه شده و نه از باب فنی قضیه و در بخش فنی، ضوابط غلط، کنترل نادرست و عواملی که مایل به تاکید روی آنها نیستم موجب شده از محیط ساخته شده لذت نبریم .

 

کیفیت آموزشی هر روز بدتر از دیروز

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه از سال ۱۳۸۰ در دانشگاه بطور پیوسته مشغول تدریس این رشته بوده ام، در مورد کیفیت آموزشی رشته معماری در دانشگاهها گفت:  متاسفانه کیفیت آموزشی هر روز بدتر از دیروز است.

وی تصریح کرد: صرفا بحث آموزشی مطرح نیست بلکه رغبت دانشجویان این رشته نیز کمتر شده است  و عامل این مسئله معضل اشتغال، بحث های مادی تحصیل در این رشته، بحث هویتی و بازخورد جامعه در رفتار با فارغ التحصیلان این رشته می باشد.

باقری اضافه کرد: سرفصل دروس مربوط به دهه ۶۰ است و ما تازه های معماری را نمی توانیم وارد این رشته کنیم. حتی بازدیدهایی که جزو سرفصل دروس معماری باید وجود داشته باشد تا یک دانشجوی معماری از نزدیک شخصا بیدار شدن در سرمای زیر صفر درجه کویرو یا رطوبت شمال ایران را تجربه کند تا درک درستی از محیط و طراحی متناسب با محیط داشته باشد را نداریم. ما امروزه شاهد حذف این سرفصل ها هستیم و این درک محیط با بحث های تئوری قابل طرح نیست.من به شخصه ترجیح میدادم در یک فضای آموزشی عملی تحصیل و تدریس کنم .

 

عدم توجه به مسائل شهرسازی در تبریز

عضو هئیت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی به تنزل جایگاه تبریز در ابعاد مختلف در میان سایر شهرهای کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس آمار تبریز در قیاس با سایر کلانشهرها در رتبه ششم یا هفتم قرار دارد که این تنزل رتبه صرفا بدلایل جمعیتی نیست و بسیاری مسائل دیگر نیز در این امر دخیل هستند. در شهری که بعنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸معرفی شده است در فرودگاه بین المللی آن فقط یک ریل خروجی مسافر داریم و از این مثال ها نمونه های بسیار دیگری در ابعاد وسیعتر داریم. به جرات می توانم بگویم در مورد مسائل ساخت و ساز تبریز تنها کلانشهر ایران است که در آن به مسائل شهرسازی توجه نشده است. چه از بابت فضای سبز، محوطه سازی، جذابیت های حرکتی، جذابیت های بصری و المان های مفهومی غنی و چه از بابت ساخت تک بناهای جدید و مدرن. حتی در تک بناهای شاخص هم حرف تازه ای برای گفتن نداریم. اگر در شهر ما یک تک بنای خوب احداث شده بمراتب بهتر و کیفی تر از آن در کلانشهرهایی نظیر شیراز،اصفهان، مشهد و تهران وجود دارد.

وی تصریح کرد: در گذشته بنابه دلایلی بسیاری از پروژه های تبریز در اختیار مهندسین مشاور غیربومی قرار می گرفت نظیر پروژه چهارراه منصور و مسجد کبود. سوال من این است که چرا باید بلوک با ارزشی همچون مسجد کبود تبدیل به یک قوطی کبریت شود ؟ مگر نه اینکه پروژه نواب تهران قبلا شکست خورده بود ؟ چرا باید نظیر آن بعد از شکست پروژه در تبریز هم اجرا شود ؟!

متاسفانه سیستم نظارتی درستی که بتواند مطابق ضوابط از پیش تعیین شده بر اجرای پروژه ها نظارت کند در شهرداری مستقر نیست و شرایطی حاکم است که متخصصان و دلسوزان نمی خواهند وارد گود شوند.

 

تبریز نیازمند جذب سرمایه گذار

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد وضعیت نگهداشت ابنیه تاریخی تبریزاظهار داشت: سطحی که الان در آن قرار گرفته ایم به لحاظ کیفی بسیار پایین است که دلیل عمده آن از جانب مسئولین  بی پولی شهرداری و میراث فرهنگی اعلام می شود که این مشکل به راحتی با جذب سرمایه گذار قابل حل است اما نمی دانم چرا در این راستا اصلا کاری صورت نمی گیرد! بسادگی می توان سرمایه گذارهای خوب برای این شهر تاریخی وبناهای فراوان آن جذب کرد اما در این حوزه بسیار ضعیف عمل کرده ایم.

وی اضافه کرد: بحثی با موضوعیت تمرکزگرایی در سری مباحث شهرسازی داریم که متاسفانه در شهر تبریز هرگز اتفاق نیافتاده است. بعنوان مثال در قلب بافت تاریخی شهر تبریز- محله میار میار- شاهد فروش لوازم و ابزار آلات سرویس های بهداشتی هستیم. از نظر شما توریست از این مسئله چه برداشتی میتواند داشته باشد؟!

آیا ما در داخل شهر خود سرمایه گذار نداریم؟ بعقیده من تجربه های قبلی حاکی از این مسئله است اگر به اهالی بازار و کسبه تبریز چراغ سبزی نشان بدهیم و راهکار مقتضی ارائه کنیم آنها خود حاضر به سرمایه گذاری در این حوزه هستند. بطوریکه  پروژه بزرگ مرمت بازار تبریز بدست خود بازاری ها انجام شد و برنده جایزه بزرگ مرمت آقاخان شد. در واقع باید گفت مردم خود دنبال راه حل هستند کافیست ما سرنخ را دستشان بدهیم.

باقری تاکید کرد: در گذشته با اجرای طرح های نامناسب و عدم توجه به اجرای طرح های اصولی در بافت تاریخی شهر، با وضعیت نابسامان و آشفته کنونی مواجه شده ایم و طرح هایی که در راستای احیای مجموعه های قدیمی اجرا شده اند نیزابتر مانده اند چراکه پیش از اجرا کار تحقیقی و پژوهشی در خصوص ضرورت اجرای آنها صورت نگرفته بود بنده شخصا بارها از شهردار تبریز در خواست کرده ام بخش پژوهشی شهرداری را فعالتر کنند. پژوهشکده شورای شهر در زمینه فضاهای شهری، احیا، مرمت باید بصورت عمومی و در تعامل با مردم عمل کند.قوانین باید دقیق باشند وبه جایگاه حافظه تاریخی مردم در شهر بیشتر اهمیت داده شود.

 

ضرورت بازگرداندن زندگی به بافت تاریخی

دکتر بیتا باقری در این مصاحبه به تغییر کاربری بناهای تاریخی نیز اشاره کرد و گفت: تغییر کاربری با نیازهای روز می تواند بسیار راه گشا باشد و با جریان یافتن حیات در ساختمان های قدیمی زندگی آنها نیز احیا شود. اگر روزی دارای قدرت و اختیاری باشم تمامی ارگان های دولتی را موظف می کنم در ساختمان هایی از بافت قدیم مستقر شوند. ساختمان برای بشر ساخته شده و با نوع بشر است که روح و حیات می گیرد و ساکنان آن بدنبال زندگی در آن برای نگهداشت، احیا و بهبود آن خواهند کوشید.

 

احیای بازار تبریز بدون توجه به زیرساختها

وی  در خصوص وضعیت کنونی احیای بازار تبریز نیز گفت:روند جدید احیاء بازار تبریز بدون در نظر گرفتن زیرساخت ها پیش می رود. در بازسازی بازار تبریز هم میراث فرهنگی و هم شهرداری دخیلند که چندان قابل قبول نیست. به عقیده من اگر آگاه سازی مردم صورت بگیرد و از هیئت امنای بازار درخواست همکاری شود مسلما این مهم بدرستی تحقق خواهد یافت. نیاز به اعتماد سازی و آگاه سازی مردم و کسبه بازار کاملا احساس می شود.

 

غفلت از فرهنگ و دادن ماهیت اقتصادی به مردم

دبیر هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در پاسخ به این سوال که نیاز شهر تبریز را در این مقطع چه چیز احساس می کنید؟ گفت: من نیاز تبریز را در تغییر فرهنگ و فرهنگ سازی می دانم. تبریز شهر بسیار سخت و غیر منعطفی است وهرنوع تغییری در آن بسیار دشوار صورت می پذیرد. با در نظر گرفتن سابقه تاریخی و عنوان شهر اولین ها بودن این شهر، هیچ نیازی به تغییر یا بهبود در خود احساس نمی کنیم. درمورد مسائل جدید جبهه گیری های خاص خود را داریم. در شهر ما تلاشی برای کتابخوانی، فعالیتهای فرهنگی و ایجاد فضاهای فرهنگی وجود ندارد. ماهنوز در فکر مجتمع تجاری هستیم. مقایسه کنید چقدر فضای رستوران و کافی شاپ احداث شده ولی تعداد فضاهای فرهنگی چندان تغییری نکرده است.

به جرات میتوان گفت عدم اطلاع رسانی و عدم توجه به مسائل فرهنگی شهروندان و عدم آگاهی آنها از فرهنگ غنی خودشان از جمله مشکلات بزرگ ماست.تبریز تنها شهریست که نمایشگاه و موسیقی و کتابخانه خیابانی ندارد. وقتی شهر تبریز را تبدیل به شهری تجاری می کنند در واقع فقط به شهروندان ماهیت اقتصادی داده می شود. ای کاش این مبحث را با رویکرد تجاری-فرهنگی انجام بدهند. رسالت قشر فرهیخته جامعه نه تنها حفظ و پاسداشت تاریخ و گذشته بلکه تشویق مردم به احیا گذشته وبحث های فرهنگی شهر و اطلاع رسانی است. مطالبه گری از مسئولین در جهت ایجاد فضاهای فرهنگی را باید این قشر در مردم بیدار کنند.

 

بافت تاریخی،بافت فرسوده نیست!

این استاد دانشگاه تبریز در خصوص راهکارهای احیا بافت فرسوده تبریز نیز گفت: ابتدا باید بافت فرسوده، تاریخی و حاشیه نشین را از هم تفکیک کنیم که هرکدام بحث جداگانه ای است. مسئولین باید توجه داشته باشند که بافت تاریخی، بافت فرسوده نیست ولو اینکه تخریب در کالبد بنا ایجاد شده باشد. هر بنایی با توجه به قدمت، نوع ساخت و ساز، تزئینات و الگوی معماری که از آن تبعیت می کند و قابلیت حفظ و پایداری داشته باشد، می توان دیده تاریخی  به آن داشت. بلا استثنا تمامی ابنیه تاریخی باید احیا شوند. با تغییر کاربری و ایجاد فضاهای فرهنگی در این بافت ها در داخل شهرها میتوان شاهد رونق و حیات گرفتن آنها شد. بافت فرسوده برای توانمندسازی و نوسازی تابع ضوابطی هست که قبلا در این مورد پروژه های متعددی در تبریز اجرا شده است.

 

 

در حق ما ظلم شده است

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از این مصاحبه  در پاسخ به این سوال که جایگاه بانوان در جانعه مهندسی را چگونه ارزیابی می کنید عنوان کرد: علاوه بر نادیده گرفته شدن بانوان در صحنه های اجتماعی و سیاسی و … در محیط کار و در میان مهندسان هم شرایط به همین منوال است که این مسئله به خود بانوان هم برمیگردد. بانوان باید بدانند که در محیط کاری به عنوان یک شخصیت حقوقی مطرح هستند و نه شخصیتی حقیقی که صرفا بخاطر مسئله جنسیتی از مطرح کردن خود و واکنش به برخی رفتارهای نامناسب، عقب نشینی کنند. بحث دیگر نیز این است که بخاطر جنسیت خود چنین تلقی می کنند حتما باید مورد حمایت یک مرد قرار بگیرند تا قویتر جلوه کنند که بواقع تصور اشتباهی است. باید تاکید کنم که مسئله قیاس جنسیتی نیست. مسئله سر مطرح کردن نقاط ضعف جنسیت خودمان است که مانع پیشرقت و پیش برد امور بانوان می شود. باید پذیرفت که اگر کاری یا رشته ای را انتخاب کرده ایم باید پای تمام مسائل آن بایستیم. اگر رانندگی می کنیم باید پنچری خودروی خود را بتوانیم رفع کنیم . هر امری با پذیرش تبعات آن باید صورت بگیرد و جنسیت دلیل مناسبی برای منع خود از تبعات کار نیست.

در عرصه مهندسی در حق ما ظلم شده است و دلیل اصلی هم عقب نشینی خود مان است که البته عدم حمایت بانوان از بانوان نیز در این زمینه بی تاثیر نبوده است.

 

تبریک به آقای شهین باهر بخاطر شهامتشان

در قسمت توصیه به شهردار دکتر بیتا باقری بیان کرد که شهرداری اکنون در برهه بسیار سختی قرار گرفته است و من بخاطر شهامتی که آقای شهین باهر در قبول این سمت داشته اند به وی تبریک می گویم.

وی با بیان اینکه در تبریز سختی کار بسیار بالاست افزود: من به آقای شهین باهر پیشنهاد می کنم متخصصان حوزه مختلف را گردآدوری کرده و از تخصص، توان و تجربه  آنها در جهت اصلاح امورات شهرداری و اداره شهر استفاده نماید.

با توجه به اینکه تبریز مشکلات عدیده ای دارد در برهه کنونی بنده فکر میکنم اگر کار از بحث های فرهنگی آغاز شود شاید بتوان سرمایه های بالایی جذب کرد و کمک فکری بیشتری از نخبگان گرفت.

 

با هردو ابلاغیه مخالفم

دبیر و عضو هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی استان در قسمت پایانی این مصاحبه در خصوص دو ابلاغیه جنجالی اخیر وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: این بخشنامه ها به زعم بنده برحسب یکسری غرض ورزی ها انجام شده و قابل برگشت است. در واقع حالتی نمادین و جنجالی در قضیه مشهود است. .برای مثال درمورد بخشنامه دوم می توان گفت تنها ۲۰ الی ۳۰ درصد مهندسان شامل این بخشنامه هستند که حذف این چند درصد به معنی  ایجاد شغل برای نفرات کمتر متخصص نخواهد بود. اگر گفته می شود ۷۰درصد کارها به آن۳۰درصد ارجاع داده می شود به دلیل حرفه ای و مجرب بودن آن ۳۰درصد است.آیا این ادعا که با حذف ۳۰درصد افراد حرفه ای نظام مهندسی حرفه ای تر می شود، اصولی است؟ بحث پروانه کار جزو حقوق مکتسبه است و ابلاغیه وزیر وجاهت قانونی ندارد و بنده  با هر دو ابلاغیه مخالف هستم.

 

مصاحبه و تنظیم:

لادن پرنور

سیدحسین هاشمی

 

عکس:

ماهان خداشناس

     ارسال به دیگران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد.
کپی برداری و استفاده از منابع این پایگاه داده با ذکر منبع بلامانع می باشد.
پست الکترونیک: info@sazehpress.ir