گزارش اختصاصی ” سازه خبر”:* عامل اصلی آلودگی هوای تبریز چیست؟ ساکن ها یا متحرک ها؟! | پایگاه سازه خبر
پنج شنبه, ۳۰ دی , ۱۴۰۰ | Thursday, 20 January , 2022
شناسه خبر:47680    ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
گزارش اختصاصی ” سازه خبر”:
عامل اصلی آلودگی هوای تبریز چیست؟ ساکن ها یا متحرک ها؟!

چندی است که موضوع آلودگی هوای تبریز به نقل محافل مختلف تبدیل شده است عده ای عوامل ساکن همچون کارخانه ها و صنایع را عامل اصلی می دانند و عده ای نیز معتقد هستند که  متحرک ها خودروها دلیل اصلی این آلودگی می باشند.

به گزارش سازه خبر، به توجه به اینکه تاکنون اظهار نظر شفاف  و درستی در خصوص منشا و دلایل اصلی آلودگی هوای تبریز صورت نگرفته و عمدتا اظهارنظرها بر اساس گمانه زنی و شنیده ها انجام شده است، ” سازه خبر” بر آن شد تا به بررسی دقیق این موضوع بپردازد که در قدم اول بازدید مدیر مسئول و خبرنگاران این رسانه از نیروگاه حرارتی تبریز که این روزها به عنوان متهم ردیف اول آلودگی هوای تبریز مطرح می شود صورت گرفت.

مهندس وحید نیاپاک “مدیر نیروگاه حرارتی تبریز” در جریان این بازدید متهم ردیف اول بودن این نیروگاه در آلودگی هوا تبریز را رد کرد و گفت: تصورات در مورد نقش نیروگاه تبریز در آلودگی هوا نادرست است و  طبق تحقیقات و پژوهش هایی که سالهای گذشته از سوی سازمان بین المللی جایکا در تبریز صورت گرفت، نقش آلایندگی نیروگاه حرارتی تبریز هنگام مازوت سوزی مورد بررسی قرار گرفت که زیر ۱۰ درصد اعلام شد.

وی افزود: علاوه بر این براساس پژوهش های صورت گرفته از سوی سازمان محیط زیست، دانشگاه تبریز و دانشگاه شهید بهشتی میزان آلودگی هوا ناشی از کل صنایع(نه فقط نیروگاه) زیر ۱۵ درصد بوده و دلیل اصلی آلودگی هوا آلاینده‌های متحرک یعنی خودروها اعلام شده بود.

این اظهار نظر باعث شده تا ” سازه خبر” اقدام به بررسی ریشه ای و اساسی تر موضوع نماید که در این راستا به مطالعات ” کارگروه سند جامع حمایت طلبی کنترل آلودگی هوا و کاهش تبعات آن بر سلامت” دسترسی پیدا کرد.

این کارگروه با بررسی دقیق آلاینده های هوای تبریز میزان انتشار آلاینده های متحرک و ساکن کلان شهر تبریز را در سال ۱۳۹۶ مورد بررسی  و تحلیل به شرح جدول زیر قرار داد:

نقش منابع متحرک در آلودگی هوای تبریز

بر اساس دسته بندی صورت گرفته منابع متحرک تولید آلودگی، شامل وسایل نقلیه در حال تردد در شهر تبریز از جمله خودروهای سواری شخصی، تاکسی ها، موتورسیکلت ها، وانت ها، مینی بوس ها، کامیونت ها، کامیون ها و اتوبوس های شهری و بین شهری می باشد که در شکg 7-1 تعداد و سهم هرکدام به تربیت آورده شده است.

با توجه به اطلاعات به دست آمده بیشترین سهم از نظر تعداد در منابع متحرک مربوط به خودروهای شخصی است که با حدود ۴۳ هزار خودرو ۶۷ درصد کل منابع متحرک شهر تبریز را تشکیل می دهند.

 

 

سیاهه انتشار حاصل از منابع متحرک در شهر تبریز در سال ۱۳۹۶ به تفکیک در جدول ۵-۱ نشان داده شده است.

میزان کل انتشار آلایندگی سالانه از منابع متحرک برابر ۴۱۰۴۱۲ تن می باشد که سهم آلاینده های مونوکسید کربن، اکسید های نیتروژن، ترکیبات آلی فرار، ذرات معلق و اکسید های گوگرد به ترتیب برابری ۸۷٫۵ درصد، ۶٫۶ درصد، ۵٫۵ درصد ۳ دهم درصد و ۴ صدم درصد می باشد.

نقش منابع متحرک در آلودگی هوای تبریز

میزان انتشار آلاینده ها بر مبنای مطالعات سیاهه انتشار آلاینده های حاصل از منابع ساکن شهر تبریز در سال ۱۳۹۶ در جدول ۶-۱  و شکل ۹-۱ به طور خلاصه ارائه شده است.

بالاترین میزان انتشار مربوط به آلاینده اکسید نیتروژن است که ۴۳٫۸ درصد از کل انتشار منابع ساکن را تشکیل می دهد. پس از اکسید های نیتروژن به ترتیب اکسید های گوگرد با ۲۸٫۹ درصد، مونوکسید کربن با ۱۸٫۸ درصد، ترکیبات آلی فرار با ۵٫۹ درصد و ذرات معلق با ۲٫۷ درصد قرار دارند.

بالاترین میزان انتشار آلاینده های اکسید های گوگرد و اکسید های نیتروژن از بخش تبدیل انرژی ( شامل نیروگاه، پالایشگاه و پتروشیمی تبریز) و بالاترین میزان انتشار ذرات معلق با ۶۶٫۶ درصد مربوط به صنایع می باشد.

در مورد آلایندگی ترکیبات آلی فرار بیشترین سهم به ترتیب مربوط به بخش تبدیل انرژی و جایگاه های توزیع بنزین با ۴۲٫۲ درصد و ۴۲٫۷ درصد می باشد.

منبع عمده انتشار گاز مونوکسید کربن از منابع ساکن مربوط به بخش تبدیل انرژی و صنایع به ترتیب با سهم ۴۸٫۹ درصد و ۳۲٫۹ درصد می باشد.

مطالعات ” کارگروه سند جامع حمایت طلبی کنترل آلودگی هوا و کاهش تبعات آن بر سلامت”  در کلانشهر تبریز نشان می دهد میزان کل انتشار آلایندگی سالانه از منابع متحرک برابر ۴۱۰۴۱۲ تن و از منابع ساکن ۴۱۱۸۵ تن می باشد که با این گزارش می توان نتیجه گرفت که نقش منابع متحرک از جمله خودروهای سواری شخصی، تاکسی ها، موتورسیکلت ها، وانت ها، مینی بوس ها، کامیونت ها، کامیون ها و اتوبوس های شهری و بین شهری در آلودگی هوای تبریز تقریبا ۱۰ برابر منابع ساکن از جمله پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه، صنایع و جایگاه های توزیع سوخت می باشد.

بنابراین در این راستا باید مدیران و تصمیم گیران استان آذربایجان شرقی و کلانشهر تبریز فکری اساسی برای منابع آلاینده متحرک که بشترین نقش را در آلودگی هوای تبریز دارند بنمایند.

تهیه و تنظیم: پایگاه سازه خبر

 

 

     ارسال به دیگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد.
کپی برداری و استفاده از منابع این پایگاه داده با ذکر منبع بلامانع می باشد.
پست الکترونیک: info@sazehpress.ir